tiagirl

Min mamma har det här trädet i trädgården och INGEN vet vad det är! Jag har föreslagit benved men jag fattar det som att hon sökt igenom och inte hittat något som passar in.
Så otroligt vackert på våren så man blir helt andlös!!!!
Det har frösått?? sig själv lite granna så hon har grävt upp några småpinnar som kommit upp.

Mvh Efva
kerstin z5-6
Det är en malus -prydnadsäpple -finns ett otal olika sorter -eftersom den har gröna-kanske lite grönröda ? blad o rosaröd blom kan det tex heta Malus Hopa
Minifrukterna är väldigt vackra i kransar på hösten -de gillas även av småfäglar:)
rek även Malus profusion som är mycket rikblommigt
Cilla
Kanske också kan vara en purpurapel, det är t ex inte alltid Malus Profusion utvecklar så rödaktiga blad.

En apel är det iallafall, och bilden är en bra påminnelse för alla som ännu inte har en sådan att genast skaffa en... ;-)
tiagirl
Att det är en sådan Malus blev bekräftat i handelsträdgården idag. Mamma tog med sig en kvist med bär!
Kan vara en sort som började på B...har glömt vad hon sa...

Tack för hjälpen!!!! Alla i grannskapet har undrat så, verkar som flera andra där på gatan också har fått sådana planterade men ingen vet vad det är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon