tiagirl
Ser ju ut som de här små man köper i kruka och sätter för höstfint. Men dessa är ju nästan två meter höga, buskiga och kanonsnyggt!
Den är nästan, vad ska man säga, nålformig.

Eva i Skåne
Höstaster finns i olika höjd. Finns även i rosa och i vitt, tror jag.
Evin
Jag köpte en småtting för ett par år sedan. Nästa år var den meter hög och började aldrig blomma. Inte ens nu i oktober blommar den, fast den är full med knoppar.

Kanske man kan klippa ner den men ändå få den att blomma?

Eva i Höga
Åh, det är en sådan jag har och har totalt glömt namnet. Hoppas du får svar på vad den heter. Den är jättefin och ståtlig. Har funnits i min trädgård "sen urminnes tider" så den är gammal.
tiagirl
CITAT (Eva i Höga @ 01-10-2007, 09:25) *
Åh, det är en sådan jag har och har totalt glömt namnet. Hoppas du får svar på vad den heter. Den är jättefin och ståtlig. Har funnits i min trädgård "sen urminnes tider" så den är gammal.

Mmm...det var det jag var lite ute efter!!! Eller heter det bara höstaster. Som jag har döpt den till själv! rolleyes.gif

En liten fråga, hur är din planterad? den här växer ju kanonfint och står egentligen bara i mest sand men verkar ju trivas bra ändån.
Ciczi
Jag har fått höra att det är höstaster som är namnet.

Har själv en sådan i trädgården.

Ciczi
Eva i Höga
tiagirl, jag tror inte ens att den heter höstaster. Måste hem och leta i mina gamla böcker om jag kan få fram namnet. Min står och i mest sand och full sol. Den blir 1,5-2 meter hög och är ståtlig. Sprider sig inte särskilt. Hör av mig om jag får fram nåt namn.
tiagirl
CITAT (Eva i Höga @ 01-10-2007, 11:31) *
tiagirl, jag tror inte ens att den heter höstaster. Måste hem och leta i mina gamla böcker om jag kan få fram namnet. Min står och i mest sand och full sol. Den blir 1,5-2 meter hög och är ståtlig. Sprider sig inte särskilt. Hör av mig om jag får fram nåt namn.

Då kanske sand är optimalt då för det är likadant med den här, verkar int sprida sig heller utan står där den står! Några sidoskott dyker upp men inga mängder.

Vore jättekul med ett riktigt namn och inte bara "höstaster" som det blir! smile.gif
stennie
Hittade en mycket informativ sida här! 000.gif
Lilla Birka
Oh, då måste det vara oktoberaster jag har! Nu förstår jag varför den är så låg när jag sett andra som är så höga och fina. slap.gif Och sällan hinner den blomma innan det blir för kallt, så jag brukar klippa av en hel del och ta in och sätta i vaser på höstkanten. Som någon sa ( jag tror det var Ingrid Fuxvall) : vad man lär sig mycket på odla.nu! rose.gif
Eva i Höga
tiagirl, nu har jag letat i mina böcker och tidningar. I en gammal Allt om trädgård hittade jag en liten artikel om Höstaster, Aster novi-belgii och det är förmodligen den. För längesen hörde jag ett annat namn på den som jag inte kan komma ihåg. Den jag har är ju betydligt högre än de andra sorterna, den är ca 1,5 meter hög, och har större blommor.
tiagirl
Oh, kul! Ska jag försöka kopiera och komma ihåg!!!!

Håller med dom andra att utan det här forumet hade många fler katastrofer i trädgården varit ett faktum och alla tips och råd är ovärderliga!!! Alla kan ju något här!!!!

bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon