Söttok06
30-09-2007, 19:16
Jag har lagt ut tidningar på en del av odlingslotten för att kväva ogräset som finns där inunder. Hur lång tid tar det innan tidningarna förmultnar? Måste man lägga Täckbark eller annat på redan i höst? Är det mest för att det inte ska vara fult med tidningarna eller har det någon mer funktion?
Dör ogräsrötterna helt eller kommer de tillbaka sedan när man tidningarna förmultnat? Jag har kvickrot, tistlar, lite brännässla, maskros. Men inte kirskål.
ingrid fuxwall
30-09-2007, 19:24
När jag lagt ut tidningar brukar jag alltid täcka med något. Tex. har jag lagt under stenplattorna jag har i mina gångar för jag trodde i min enfald att de, tidningarna, skulle stoppa ogräset men så vart det inte, inte så lång tid i alla fall.
Själv har jag bara lagt ut tidningar under vår och sommar och då håller de undan ogräset tills de multnar ner - någon/några månader.
Hoppas någon annan har ett bättre svar att ge dig
Eva 33c
01-10-2007, 08:15
Det beror förstås på hur tjockt lager du lagt. När jag täcker för att kväva befintlig växtlighet använder jag en hel tidning som jag öppnar i mitt uppslaget, sedan låter jag nästa tidning överlappa till hälften. Så i praktiken är det en hel tidning som täcker ytan. Jag brukar också blötlägga mina tidningar först, då liksom "smaskar" de riktigt tätt mot underlaget och sedan torkar de ihop och blir en ganska kompakt yta. Då håller de undan ogräset ca ett år, alltså tills det dött av ljusbrist. Det enda som inte dör av täckning är frön i jorden. Vissa ogräs kan behöva 2 säsonger med täckning innan de ger upp helt.
Jag täcker alltid tidningarna med något, annars flyger de helt enkelt iväg när de torkat och det blåser. Inte så roligt att plocka tidningar i halva trädgården.
kerstin z5-6
01-10-2007, 10:57
Gör som ovan -blöta tjocka tidningar -våren efter kan jag ofta läsa texten -förutsatt att de varit väl täckta -med jord, torv eller bark-utmärkt i stora rabatter mellan perennerna
Det blir ju helt mörkt av täcket -bra för att minska lusten för de underliggande rötterna att skjuta nytt.. kan upprepas vid behov flera säsonger i rad -så har man snyggt under kvävningsprocessen ..
Söttok06
01-10-2007, 11:33
Jo, jag har lagt typ dubbla uppvikta tidningar och sedan att de överlappat varandra. Men jag har inte blött upp dem. Det har regnat nu så jag tror att de är riktigt blöta. Jag la stenar på dem så att de inte blåser bort för jag kan inte köpa så mycket täckbark eller dito just nu som ska täcka. Men kanske senare i höst kan jag köpa lite för täcka över.
Så vad jag förstår ska dessa tidningar ligga där i två år för att man ska få död på så mycket ogräs som möjligt. Har de då också förmultnat och försvunnit ner i jorden eller ligger de kvar i någon slags metamorfors som man måste ta bort innan man börjar gräva där och plantera?
Kommer det inte nytt ogräs från luften och slår sig ner i täckbarken?
kerstin z5-6
01-10-2007, 12:09
Täcker du dem o väntar 2 år behöver du inget göra -fös ev icke multnat ner i groparna -det blir jord
Mot fröogräs kan man inte skydda sig -men det är ju oftast våtarv -lätt att rensa o annat ettårigt ogräs
Täckbark är ingen jättetrevlig miljö för frö
Söttok06
01-10-2007, 15:09
Då får jag leva med stora ytor av täckbark under en 2-årsperiod och försöka gräva upp resten tills dess. Man orkar ju inte gräva upp hela ytan på en gång som var full med ogräs. Jag ska plantera så fort som möjligt till våren så att plantorna kväver ogräset också till en del. Kanske potatisodling är bra också där jag inte kan plantera perennner eller bärbuskar. En del blir också sittplats med grus.
JAg "tidningsodlar" också på vissa platser. Men för att slippa mer arbeten senare, passar jag på att plantera marktäckare samtidigt som jag lägger tidningar och flis. I slutänden blir det bara en kanonförbättring på leran jag har
Söttok06
03-10-2007, 13:22
Var planterar du de marktäckande växterna? Är det på andra ställen än där du lagt tidningarna (antar jag).
Jag har också ganska lerhaltig jord, så det är väl bra om den blir mer genomsläpplig.
kerstin z5-6
03-10-2007, 15:18
Just marktäckare kan man ju ev vänta lite med -men om du gräver ett hål -efter att ha föst undan tidningar just där -rensar NOGA från rotogräs i just den planteringsgropen -finns inget som hindrar plantering under täckningstiden ..sas ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.