Söttok06
Håller på att gräva ut ett område på min odlingslott för sittplats, där jag sedan ska lägga fiberduk, bärlager typ makadam och sist singel (gårdsgrus). Funderar på att plantera ett lite träd där, kanske ett plommonträd och då måste det vara placerat så att det växer så att det ger skugga och det måste bli på ytan där även sittplatsen ska vara. Eller är det dumt?
Hur gör man då i så fall? Hörde att man måste ha öppen jord runt om trädet några år för att det ska få näring. Kan sedan fylla igen där med makadam och singel?
ingrid fuxwall
Kan inget om sådant men reagerar spontant mot att fylla igen med grus runt trädet - kanske felaktigt???
Har av äldre fått lära mig att det ska vara en "spegel" runt träd och varje vår rensar jag runt mina fruktträd och prydnadsbuskar och försöker luckra upp jorden, men om det gör någon nytta??? inte en aning
renate
Du behöver ja inte plantera fruktträdet i mitten på din sittplats,plantera det vid sidan om i bra jord,det ger ja ingen skugga från början ändå,så det gör inget att det står utanför sittplatsen.
kerstin z5-6
Grus som ytlager går fint
KURT
Det går som sagt utmärkt med grus under trädet. Att man säger att det skall vara öppen jord är bara för att det inte skall växa annat under trädet som konkurrerar med det. Ser man bara till att gruset inte blir alltför hårt packat så kommer det gå bra.

Men det finns ju olyckliga exempel, t ex nyligen i SVT:s Söderläge, där de anla en parkering och paddade grus till en parkeringsplats bara någon meter från flera befintliga träd! Men så går det när man inte har trädgårdsprogram, utan desigprogram i stället!
kerstin z5-6
sos.gif kan vi inte få ett vettigt trädgårdsprogram snart ...
Cilla
Fiberduk och/eller fin sand är det som inte funkar när trädet behöver större rotsystem än den lilla växtbädd man gjort från början. Grus ovanpå en jord går bra. Jag håller med tidigare skribent osm hade idé för placeringen av trädet. Sätt det inte på värsta stället mitt i fiberduksmiljön - placera det i kant med det istället så att rötterna kan sträckas ut i odlingarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon