AAr
Hej !

Hur hanterar man pepparrot när man skördat den så att den blir färsk längre ?

Måste den hållas i mörkret ? kallt ? fuktigt ? är den en mycket ljuskänslig vara som förstörs ? blir den oätbar om den exponeras till solljus ?

Kan någon ge mig tips&info ?

Tack !

Ariel/

Fenja
Jag brukar riva den och frysa in.
Mvh
Fenja
EKLO
Så roligt med någon som odlar pepparrot, det verkar så extremt krångligt i alla böckder jag läst, men det kanske bara är en myt?

Jag brukar således köpa min, och lägger den i en blöt kökshandduk i grönsakslådan i kylen och där håller den sig fin länge.

Eklo
Dito Verde
Ja, det är ett gissel tycker jag med att förvara roten.
Jag odlar pepparrot och fördelen är då att man kan gå ut och hugga av en bit, så stor man behöver, och sedan stoppar man ner resten i jorden igen. Det är ganska kort tid på året som det är så hård tjäle att det inte går att hugga sig en bit.
Men jag undrar ändå varje gång över om det inte finns ett smart sätt att förvara den på. Jag har inte testat EKLO´s variant med blöt kökshandduk. Ska göra det nästa gång. Hur länge är länge? Behöver man blöta om handduken?

EKLO, jag har flera småkrukor med pepparrot om du vill pröva på. Hade hoppats på att någon ville ha dem på växtloppisen i Kungälv, men icke.....folk skakade bara på huvudet. Och jag som är så glad i mitt "stann". Det tog några år att få det till vad det är idag, men det var det värt.
Peggy

EKLO
Hade tyvärr inte tid att vara med i Kungälv, men pepparrot är jag eg. hög-intresserad av. Bara man fattar hur man ska göra? Det verkar ju så krångligt att gräva upp och klippa av och gräva ner och gräva upp igen och ... ???

Handduken ska vara fuktig hela tiden, dvs den ska blötas om när den torkar. Rotsaker typ pepparrot håller nog riktigt länge så, säkert månader om man håller handduken fuktig. F ö ett bra sätt att hålla alla grönsaker friska och saftspända i kylen, särskilt bladgrönsaker typ sallad och sådant som så lätt torkar ut. Gammalt restaurang-knep. Du blöter handduken ordentligt med kallt vatten, vrider ur den och virar den runt det du ska förvara.

Eklo
Dito Verde
CITAT (EKLO @ 30-09-2007, 22:48) *
Det verkar ju så krångligt att gräva upp och klippa av och gräva ner och gräva upp igen och ... ???

Det är ju inte särskilt ofta.....och man har ju inga odlingsfält precis...

Det är INTE jobbigt i den bemärkelsen. Men jobbigt om man inte har tålamod. Gräv ner den i ett hörne där den kan få vara utan att störa. Den är inte vacker så det bör vara lite undanskymt. I början rensade jag undan sidorötterna en à två ggr /år. Nu tittar jag till rötterna lite när jag kommer ihåg dem. INTE jobbigt.

Kom och hämta när du vill.

AAr, ursäkta att jag snodde tråden. Hoppas fler lägger in sina erfarenheter här. Jag har bara mina egna och vet inte hur rätt eller fel de är. Man blir så trött när man läser om pepparrotsodling, vill hellre höra hur folk egentligen gör.

/Peggy

KURT
Man tycker att det borde gå att förvara som t ex morötter, i fuktig sand. T ex i jordkällare eller i en stuka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon