lissa
Nu sa jag det mesta i titeln, men saken är att jag har en liten Ipomea stjälk kvar, som jag fick 1 blomma på idag faktiskt..när jag skulle ta kort på den såg jag att flera blad var halvätna, men speciellt 2 var det bara som ett nät kvar... Många växter har liknande hål..t om alldeles nyfödda jordgubbsblad, och Kanna bladet som det ser ut att ha vita prickar, men det är genomskinliga hål..och andra som inte är på långt när så gravt anfallna som Ipomean .men ändå. Har tänkt på tvestjärtar, men har letat som bara den , och allt jag hittade var 2 yttar som satt i en dna som skulle slängas..
Det jag däremot har sett är många små små svartaktiga flugor, plus dom förhatliga vita flygdj...larna..
Jag har sprutat med såpvatten, specialspray mot vita fl, vattnat med preparat som ska göra så att giftet kommer ut i bladsaven ( eller vad det kallas) men inget hjälper i år. Tror ni att nikotin kan hjälpa...jag fick bukt med löss på murgrönorna med det, nackdelen är att det luktar pyton, och att det är giftigt naturligtvis, men det är ju allt jox, Om någon vet att det inte hjälper lönar det sig inte ens att försöka..
Bara en sak till, sen slutar jag, Är det vanligt att blade under flygarnas blad blir kletiga ?? Jag har bara sett det när det har funnits sköldlöss eller bladlöss...ursäkta tegelstenen, men man blir ju desperat...
[attachment=7882:DSCN5185.JPG][attachment=7881:DSCN5184.JPG][attachment=7878:DSC
N5196.JPG]
myrtille
(Kan man inte radera inlägg? Det postades dubbelt.)
myrtille
Det enda jag känner igen av det här är de vita prickarna på Kannabladet. När jag hade trips förra året sög de ur växtsaft/bladsav (eller vad det heter) fläckvis på undersidan av bladen. När sen bladet växte bildades det liksom ett fönster på de fläckarna, en tunn vit hinna där bladet var liksom dött.

Men Ipomean ser ut att ha drabbats av något annat. Tvestjärtar tror jag inte på, helt enkelt för att de inte ställer sådan skada hos mig. De tuggar i sig blad mer systematiskt.

Vita flygare är väl ett slags löss? Så jag kan tänka mig att de också lämnar kletigt honungsdagg. Men det brukar vara på ovansidan av bladen och inte under.

lissa
Tack fñr svaret...och du beskriver prickarna exakt..OK då har vi trips och vita dj la flygare, plus en okänd marodör..
Jag tycker också att det är klibbiga inte sitter där det borde göra, och mina vita har aldrig lämnat något sådant efter sig..och jag har haft dom hela sommaren...aldrig har jag varit med om liknande någonsin..så jag skyller lite på väderleken, å andra sidan har jag fått en ny granne som också har en massa växter, främst småträd, så vi kanske smittar varandra med diverse flyfän
Nu när du säger att tvestjärtarna går tillväga mer systematiskt, menar du liknande det som har hänt på det här kannabladet?? För jag har letat efter larver, men har inte sett skymten av några här, dom har varit på andra blad, men dom går också tillväga på ett annat sätt, dom snaskar lite här och där på samma planta..men som jag sa, jag är glad över att veta vem som håller till på bla mina jordgubbar, förutom Kannorna
smile.gif [attachment=7912:IMG_0280.JPG]
myrtille
Ja, nu vet ju inte jag om det är tvestjärtarna som tuggat på mina chillisars blad, men där de är ätna på ser det ut som din sista bild ungefär. Det kan vara ett stort hål eller också är halva bladet avslitet. Skadorna är inte lika omfattande som hos dig, men du kanske har fler av dem. Hos mig är det de enda större insekter jag sett så därför har jag skyllt på dem, men jag har i och för sig aldrig tagit dem på bar gärning. Vem vet vad som kommer fram nattetid? Sen tror jag det finns flygfän som knaprar på blad. Det kletiga kanske inte är insekter utan något som plantorna utsöndrar? Det här blev ett förvirrat svar, men jag vill inte utge mig för att kunna något som jag inte kan.
lissa
Det är inget kletigt alls på Kannorna, bara på Ipomean och spikklubban..Du har så rätt i det du säger om att man inte vet vad som kommer smygande nattetid biggrin.gif
Egentligen har jag bara sett 2 små ynkiga tvestjärtar, massa med vita flyg, små bruna som måste vara trips, och bladbitar getingen, men den tror jag inte ger sig på Kannan, dom gillar andra sorters blad..
Tack för dina svar och hjälp, du har försökt, och dessutom kommit på det där med tripsen.... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon