Nu sa jag det mesta i titeln, men saken är att jag har en liten Ipomea stjälk kvar, som jag fick 1 blomma på idag faktiskt..när jag skulle ta kort på den såg jag att flera blad var halvätna, men speciellt 2 var det bara som ett nät kvar... Många växter har liknande hål..t om alldeles nyfödda jordgubbsblad, och Kanna bladet som det ser ut att ha vita prickar, men det är genomskinliga hål..och andra som inte är på långt när så gravt anfallna som Ipomean .men ändå. Har tänkt på tvestjärtar, men har letat som bara den , och allt jag hittade var 2 yttar som satt i en dna som skulle slängas..
Det jag däremot har sett är många små små svartaktiga flugor, plus dom förhatliga vita flygdj...larna..
Jag har sprutat med såpvatten, specialspray mot vita fl, vattnat med preparat som ska göra så att giftet kommer ut i bladsaven ( eller vad det kallas) men inget hjälper i år. Tror ni att nikotin kan hjälpa...jag fick bukt med löss på murgrönorna med det, nackdelen är att det luktar pyton, och att det är giftigt naturligtvis, men det är ju allt jox, Om någon vet att det inte hjälper lönar det sig inte ens att försöka..
Bara en sak till, sen slutar jag, Är det vanligt att blade under flygarnas blad blir kletiga ?? Jag har bara sett det när det har funnits sköldlöss eller bladlöss...ursäkta tegelstenen, men man blir ju desperat...
[attachment=7882:DSCN5185.JPG][attachment=7881:DSCN5184.JPG][attachment=7878:DSC
N5196.JPG]