pialotta
Hej. Jo jag har några amaryllis som blommat så fint och sen fortsatte jag att vattna ett tag så att bladen växte till sig o blev stora o fina. Sen har jag lärt mig att bladen skall vissna ner innan man skär av dem inför lökens vintervila. Nu har de inte fått vatten på evigheter men bladen står så fina ändå...
kan jag skära av dem nu eller skall jag vänta mer?
Sen i somras har de "råkat" få en pytteskvätt nån gång men inte senaste månaden.
man ville ju ha julfägring igen...
Fenja
Har du ställt dem mörkt och svalt? Då brukar bladen vissna snabbt och det är bara att plocka bort dem och låta löken vila.
Mvh
Fenja
susa
Hej!

har samma problem, mina står inställda i matkällaren sedan en månad tillbaka. Hur lång tid beöver de vila innan man kan driva dem igen, kan de hinna ta sig till jul?

Susa
aldo
Oftast kommer de inte tillbaka till Jul ...snarare i Jan.-Februari tycker jag men jag älskar amaryllis iaf wub.gif Köper alltid 1-2 st. varje vinter .
malin72
CITAT (susa @ 01-10-2007, 21:14) *
Hej!

har samma problem, mina står inställda i matkällaren sedan en månad tillbaka. Hur lång tid beöver de vila innan man kan driva dem igen, kan de hinna ta sig till jul?

Susa

det där var en bra fråga tummenupp.gif jag har några i vila men hur länge ska dom vila innan dom får ny jord mm. mina sitter kvar i sin gamla jord torrt och mörkt men sen då unsure.gif
pialotta
CITAT (Fenja @ 01-10-2007, 11:11) *
Har du ställt dem mörkt och svalt? Då brukar bladen vissna snabbt och det är bara att plocka bort dem och låta löken vila.
Mvh
Fenja

mörkt och svalt??!!!! neej det visste jag inte... -cry-.gif Jag har några inne varmt o gott + några i växthuset, svalare men ljust!
Hah, här skall flyttas! tack Fenja
susa
Nu när jag tittade igen såg jag att några börjat ruttna(de har stått kvar i sina krukor). Nu har jag rensat från jordsamt skalat några lager skrumpet lökskal för att få fram och bort det ruttna. Hur brukar ni göra ni som kan - låta dem stå kvar i krukorna eller ta ut dem och "torka" dem som när man köper dem? Ska man skal fram det gröna på löken?

Susa
pialotta
Jag fick en stor lök för två år sen, den var utan jord o hade legat i en papperspåse under en diskbänk.
Förra året försökte jag efterlikna det, tog bort så mkt jord som gick, virade in den i en tidning o lät den ligga svalt. Sen frampå vårekanten tog jag fram den o satte roten i vatten med undervärme o vips... Jag skalade inte bort några bruna skal utan lät dem vara kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon