Känner mig helt lost nu när hösten har kommit :-) Första hösten i min nya trädgård och vi har planterat en del nya träd och buskar.
Mest rädd är jag om mina magnolior som är precis nyplanterade. Hur vintertäcker jag dem och när är det dags? Jag la på lite löv över jorden igår men då kom genast en granne och sa att det var för tidigt att vintertäcka nu. Så när ska jag göra det? Och är det rätt att lägga löv över och sedan granris (för att hålla löven på plats) eller är något annat sätt att föredra?
Bärbuskar och fruktträd behöver väl inte vintertäckas?
kerstin z5-6
01-10-2007, 09:28
vanligtvis vintertäcker man ömtåligt -det som är känsligt , inte riktigt rätt zon osv -när tjälen just gått i jorden -löv o granris är bra -och du behöver inte täcka buskar o träd som är etablerade -inte bärbuskar heller
Gnagskydd mot sork ev -på nya trädstammar -(nere vid roten o upp en bit ,kan vara bra )
perenner behöver oftast inget täcke , rosor skyddas mot stark vårsol
Alexander-VG-zon3
01-10-2007, 11:40
löv-granris täckning skyddar inte mot kyla tvärt om det blir för blött , granris skyddar enbart mot vårsolen . du måste ha väldigt tjockt lager med torra löv för att det ska ge nån liten minsta vinter skydd .
träd och buskar som klarar din zon behöver inte skyddas .
kerstin z5-6
01-10-2007, 12:12
Nja -- det är väl inte mot kyla man skyddar när man täcker marken efter lätt tjäle ? utan mot djupare tjäle -nåt som z1 or inte behöver bry sig så mkt om -men väl vi i kall zon -Granris placerat på rätt sätt är vattenavstötande -löven under isolerar marken -varvid jorden tinar snabbt på våren
Ååh jag har så svårt med det där med vintertäckning....när och med vad et.c. Mitt problem är väl att jag inte är tillräckligt alert så att jag hinner vara med precis när marken har frusit till men innan snön hunnit falla.
Är det nåt skydd att täcka marken runt en känslig växt med stenar? Vad händer om man skulle täcka över för tidigt, t.ex en ros? Gör det nåt? Jag brukar nämligen inte vara tillräckligt alert för att hinna ut med skuggväven innan det är för sent heller, ofta p.g.a att snön ligger djup runtom växten men toppen sticker upp och har redan hunnit bli solbränd. Därför funderar jag på om jag inte kan sätta dit väven redan på vintern?
Alexander-VG-zon3
01-10-2007, 16:57
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-10-2007, 13:12)

Nja -- det är väl inte mot kyla man skyddar när man täcker marken efter lätt tjäle ? utan mot djupare tjäle -nåt som z1 or inte behöver bry sig så mkt om -men väl vi i kall zon -Granris placerat på rätt sätt är vattenavstötande -löven under isolerar marken -varvid jorden tinar snabbt på våren
jo det är klart , men alla kan kanske inte lägga det på rätt sätt . tänkte mer har man härdiga växter för zonen och vilket läge som dom vill ha så borde väl inte skydd behövas även i nordligare zoner ?
har man mindre härdiga växter eller växter som precis är på gränsen för att klara så kan man ju skydda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.