niklaswik
Fick en mindre trevlig överraskning när jag skulle ta lite jord från min gamla påse med Hasselfors Blomjord idag. Det var liksom lite blött högst upp. Och lite kladdigt. Och luktade lite skumt. När jag tog upp handen med lite jord så var det nåt vitt där i. Blä....

Antar att det är nåt slags mögel som tagit sig in förr när påsen varit öppen. Den har varit ordentligt stängd i nästan ett halvår nu.
Eva i Västerås
Tja - utomhus kan du ju använca den, utspädd med annan jord.
Inne kan du ju inte ha det. Plantorna kan mögla och lukten får du med dig in.
Jord som sparats länge i tät påse kan bli sån.
Chamomille
Urk. Jag har tagit för vana att aldrig stoppa ner min hand i en jordpåse mer efter att ha fått hela armen full med myror en gång och en annan gång var det en orm i påsen. crying.gif
skogstroll
fy, kanske kan göra nytta i komposten?... själva köpte vi jord från OK (Tyresö) och tomaterna växte som raketer giggle.gif
MariaS
Jisses wacko.gif hur förvarar ni er jord egentligen blink.gif Det står på påsarna: torrt, mörkt, svalt blush.gif HAr aldrig hittat ngt främmande i mina påsar ännu efter 30 år odling.....
KURT
Man kan hitta mycket intressanta saker i jordpåsar. Jag har hittat en sovande igelkott i en jordpåse en gång. Sedan visade det sig också att den också passat på att berikat jorden med näring!
Wilmer
Men Kurt! Vad jag skulle bli glad om jag fick hitta en kotte i påsen.. Kanske får börja lämna dem öppnade lite här o där whistling.gif

Wilma

(Fast något vitt slem vill jag inte ha!)
Dito Verde
CITAT (niklaswik @ 01-10-2007, 14:03) *
När jag tog upp handen med lite jord så var det nåt vitt där i. Blä....
[Antar att det är nåt slags mögel som tagit sig in förr när påsen varit öppen. Den har varit ordentligt stängd i nästan ett halvår nu.

Men det ser ju nästan ut som snigelägg? Eller ser jag fel?
/p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon