Full version: Hästskit
Tosan
Blev lovad av min ridlärare att hämta dynga från stallet. Åkte dit och började försöka pilla ur containern, ville ju ha så lite spån som möjligt. Men ganska snart blev vi skickade till en hage. -Den hästen är så noga, det ligger minst 4 stora högar där.
Jodå nog var det högar alltid, har aldrig sett nåt liknande i en hage smile.gif Skottade släpvagn full därute.
Så nu ska det få ligga och brinna i vinter så blir det mumma till rabatterna biggrin.gif
Hoppas bara att inte grannarna har nåt emot det unsure.gif Men det tror jag inte.
Cacki
Du får göra som jag gjorde. Jag täckte dynghögen med en pressening för att inte grannarna skulle se varifrån lukten kom. flirting.gif
Skämt åsido, det luktade faktiskt mycket mindre jag trodde att det skulle göra.
GRATTIS till dyngan förresten! smile.gif
Tezzla
Vad menas egentligen med "att låta det brinna"? blush.gif
Cacki
Du vet den där värmeutvecklingen som uppstår när det är ordentlig fart på nedbrytningen.
Tosan
Ja, vi trampade ner det i några pallkragar och la på ett par bitar formplyfa. Men grannarna både till höger och vänster är äldre, och störs antagligen inte av lite hästskit. Ena grannen vet jag då med säkerhet hade inte klagat, men det var lite djävligt att komma ditåt med släpen, iofs hade vi kunnat köra ner på hans gård. Så den hamnade bakom garaget.
Och nu börjar det ju bli kallt och då blir dofterna mindre, sen när det brunnit klart luktar det ju knappt nåt.
Berith
CITAT (Cacki @ 01-10-2007, 16:43) *
Du vet den där värmeutvecklingen som uppstår när det är ordentlig fart på nedbrytningen.

Och då undrar jag.... Hur får ni det att brinna när det redan kallnat av? Om du föstår hur jag menar. g.gif Hur får ni fart på det igen? Har hört att det ska upp i minst 70 grader för att bränna bort alla ogräsfrön som ev. finns i.
kerstin z5-6
Hästdynga brinner kort och snabbt -obrunnen, ryker den -vid minsta omrörning av högen -är den färsk märks det på temperaturen i högen -är den kall-även efter lite omrörning"-ja då är den ju klar smile.gif
Tosan
Fick rådet att packa ihop det ordentligt så skulle det ta fart. Och det stämmer ju med det som spontant hände i dyngkasan om vintrarna. Det rök utav bara f*n därinne, men först när det var tillräckligt mycket så det packade ihop av tyngden.
Berith
CITAT (Tosan @ 02-10-2007, 09:27) *
Fick rådet att packa ihop det ordentligt så skulle det ta fart. Och det stämmer ju med det som spontant hände i dyngkasan om vintrarna. Det rök utav bara f*n därinne, men först när det var tillräckligt mycket så det packade ihop av tyngden.

Jo men då är det ju varmt från början, liksom. Kallt mot kallt kan ju inte bli varmt... eller? Äh, det är inte aktuellt just nu iaf men jag återkommer säkert i frågan senare. yes.gif
Tosan
Nja, inte var det ju så varmt när man mockade ut det, och när det var -30 ute så blev det ju inte varmare när det kom ut i dyngkasan. Men det brann tillslut ändå.
Hur som helst så har det börjat ljumma i min binge redan, så det verkar ju funka smile.gif Och det är ju liksom inte värme som får det att brinna, utan den kemiska processen som utvecklar värme, typ...
Berith
CITAT (Tosan @ 03-10-2007, 11:46) *
---
Och det är ju liksom inte värme som får det att brinna, utan den kemiska processen som utvecklar värme, typ...

Aha! Ja så kan det ju vara, jag tänkte mej att det var värmen som körde igång det hela. rolleyes.gif
Tosan
Nej, nej. Man tillför ingen värme. Då skulle det aldrig kunna brinna i dyngkasan när det var -35 om vintrarna. I flera år trodde jag faktiskt att det måste va riktigt kallt ute för att det skulle brinna giggle.gif
Berith
Nej det förstår jag också, att man inte tillför värme. rolleyes.gif Men när skiten ser dagens ljus efter våra hästar så är den ju varm, och om man packar varm skit på varm skit så borde det längst in i högen komma upp i ganska många grader.

Och om man vill att t.ex. ogräsfrön ska dö så måste skiten upp i vissa grader, tror det är 70 som jag skrev förut. Ska googla runt och kolla om jag kan hitta nåt belägg för min tro!

Ber om ursäkt för mitt språk men jag hittar inget bättre ord för skiten. blush.gif
kerstin z5-6
Det räcker med 60 grader för de flesta ogräs -det vet jag av erf då våra jordlimpor kommer upp i den temperaturen ..
de består ju dock inte av bara hästdynga -
kodynga flis o gräsklipp är inblandat bla .. allt för att få en så snabb temperaturhöjning som möjligt
De brinner", alltså processen med- bakterier+ svampar+ övrigt " kriget" -pågår i nästan 7 månader okt-framåt
Berith
Googlesvar visar också 60-70 grader.
Tosan
CITAT (Berith @ 05-10-2007, 06:17) *
Nej det förstår jag också, att man inte tillför värme. rolleyes.gif Men när skiten ser dagens ljus efter våra hästar så är den ju varm, och om man packar varm skit på varm skit så borde det längst in i högen komma upp i ganska många grader.

Och om man vill att t.ex. ogräsfrön ska dö så måste skiten upp i vissa grader, tror det är 70 som jag skrev förut. Ska googla runt och kolla om jag kan hitta nåt belägg för min tro!
Ber om ursäkt för mitt språk men jag hittar inget bättre ord för skiten. blush.gif

Jag förstår hur du tänker. En häst har 38 grader i kroppstemp om jag minns rätt...
Men om hästen skiter på morron, och man mockar på kvällen, så är ju skiten bara kanske 18 grader. Har man då som vi hade en oisolerad dyngkasa så får den ju ungefär samma temp som utetemperaturen på bara en liten stund, för den hamnar ju dessutom överst på högen. Men- det brinner ändå tillslut. smile.gif

Och jag har ju som du ser inte bättre språk än du tongue.gif
Berith
CITAT (Tosan @ 05-10-2007, 10:02) *
Jag förstår hur du tänker. En häst har 38 grader i kroppstemp om jag minns rätt...
Men om hästen skiter på morron, och man mockar på kvällen, så är ju skiten bara kanske 18 grader. Har man då som vi hade en oisolerad dyngkasa så får den ju ungefär samma temp som utetemperaturen på bara en liten stund, för den hamnar ju dessutom överst på högen. Men- det brinner ändå tillslut. smile.gif

Och jag har ju som du ser inte bättre språk än du tongue.gif

Många konstigheter finns det, och hur man får hästskiten att brinna är en av dom. Jag tycker att vi bestämmer att det är en kemisk process som gör att hela härligheten kommer upp i en så hög temp att ogräsfrön m.m. dör. yes.gif giggle.gif
Tosan
JAjjemen! smile.gif
Jag begriper det inte heller riktigt, det bara är så tongue.gif
Och om du vill kan du få komma och känna på hur min kalla hästskit börjat avge värme biggrin.gif flirting.gif
Berith
Tack för inbjudan, men neej tack. giggle.gif Det är alldeles för långt bort!
Tosan
Hmm, och jag som trodde hästskit var värt allt resande i världen giggle.gif
Bassam
Hej
jag tycker att man ska låta brinna dem, det är betyder två saker :
1- färska dygn ge mycket varm de kan brinna växter.
2- färska dygn behålla mycket många insekter bakterier svampar som de orsak till många växter sjukdom, när färska dygn brinna under lång tid de ska dö.
lycka till
Tosan
JA självklart ska dyngan brinna smile.gif Och den har hela långa vintern på sig, till våren är den finfin mumma till mina rosor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon