Malinva
01-10-2007, 14:49
Hej Odlare!
Jag har under sommaren haft en körsbärstomatplanta på min (ej inglasade) balkong. Den verkar trivts alldeles ypperligt då den blev ett nästan två meter högt "monster" som tog över min solstol och fick ett par hundra tomater. Men nu sveper hösten in och min tomatplanta håller fortfarande på att få ny frukt, just nu ett sjuttiotal små tomatbebisar, som jag gärna skulle vilja kunna plocka förstås.
Så hur länge klarar sig en tomatplanta kvar på balkongen? Är det något särskilt jag kan göra för att få den att klara ett par veckor till? Bör jag ta in den istället eller tar jag kål på den av temperaturändringen då? Bor i Stockholm och tomaten står i sydvästläge men inte särskilt skyddad.
Hmm... De brukar ju faktiskt klara en hel del på hösten, några nätter till neråt nollstrecket brukar inte va några större problem. Däremot tycker jag att de brukar mogna väldigt långsamt ute på hösten.
Har du möjlighet kan du ta in den, passa på att vädra ut inne när det är varmt ute så blir inte omställningen så häftig. Ha gärna ett lysrör eller lysrörslampa (lågenergi) över.
Måste du ha kvar den ute får du försöka skydda den så gott du kan, kanske ställa nåt i närheten som skyddar mot blåst och så. När du tycker tomaterna är nog stora kan du ta in dem och låta dem mogna mörkt.
Du kan skydda den mot kylan på natten genom att lägga ett eller två lager fiberduk om den.
Malinva
04-10-2007, 11:13
Tack för svaren!
Jo, det märks verkligen att tomaterna mognar lååångsamt nu, väntar på att de ska bli tillräckligt stora så ska jag plocka av dem och låta mogna inne. Själva plantan får nog stå kvar ute, för jag har svårt att få plats med den inomhus, men jag provar att täcka den nattetid och hoppas på någorlunda milt väder några veckor till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.