skogstroll
01-10-2007, 17:58
jag blev oväntat katt"ägare" (än så länge i alla fall) och har turligen en kattlucka i köksdörren. Nån som har nåt bra trix på hur man lär dem att gå in och ut. Än så länge får lilla hittekatten Findus gå ut när hon säger till
Du kan börja med att tejpa upp luckan och visa katten att det går att gå ut där. Senare kan du putta upp luckan med handen när den vill gå ut och så småningom brukar dom försöka själva. För mina tre katter tog det kanske en till två veckor innan dom lärde sig. Lycka till med träningen!
skogstroll
01-10-2007, 18:58
tack!
Jag säger som Allis,när katten vill går tar du katten till luckan och visar med hennes tass hur luckan öppnar sig.För ille Fritz tog det inte en dag innan han kunde,de andra två var lite försiktigt i början,efter en vecka kunde alla tre går ut genom luckan.Mina katter måste går genom två luckor för att kommer ut,det går som en dans.
Lycka till.
skogstroll
02-10-2007, 08:20
i natt tog lilla Findus sig ut genom luckan

att komma in är tydligen lite jobbigare pga magneten... men finns viljan så...
Chamomille
27-11-2007, 16:18
CITAT (skogstroll @ 02-10-2007, 08:20)

i natt tog lilla Findus sig ut genom luckan

att komma in är tydligen lite jobbigare pga magneten... men finns viljan så...
Jag har missat tråden ett tag... Va gulligt...
Bookhousegirl
11-12-2007, 00:51
Vår katt räckte det att "knuffa" igenom luckan någon gång för när han väl insåg att det fanns mat på andra sidan så var det inget att tveka på tyckte han...
skogstroll
11-12-2007, 08:47
....fast nu har hon blivit lite bortskämd och står och piper vid ytterdörren för att hon är lat... hon går in genom luckan (för hon har väl inget att välja på) men ut är lite "jobbigt"
Går det inte att ta bort magnetlåset ett tag, så att hon vänjer sig vid att det fungerar åt båda hållen?
Mvh
Fenja
skogstroll
12-12-2007, 12:21
Jo hon vet att det funkar åt båda hållen men tycker tydligen det är skönare att slippa krångla med luckan...
Vår hankatt Tudor föredrar att vi öppnar dörren när han ska in

Han brukar passa på att komma och säga till när vi är ute och röker, så nog har de sina idéer minsann!! Men ut går han genom luckan.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.