slinn
Hagtornet har blommat underbart tidigare i år, nu har det tappat nästan alla blad och ser ut att hålla på att dö. Längst ut på grenarna upptill är bladen fortfarande gröna, är det ohyra eller vad har hänt? Trädet är ca 4-5 m högt.
Sigge i D-mitt
Det är nog päronrosten, den värdväxlar. Finns det enbuskar i närheten?
Vi har haft enbuskar i 40 år och hagtorn i kanske 30 år men de sista 5? åren har tydligen viruset bärjat sprida sig så nu ser det ut som båda sorterna inte går att klara.
slinn
CITAT (Sigge i D-mitt @ 22-07-2003, 06:47)
Det är nog päronrosten, den värdväxlar. Finns det enbuskar i närheten?
Vi har haft enbuskar i 40 år och hagtorn i kanske 30 år men de sista 5? åren har tydligen viruset bärjat sprida sig så nu ser det ut som båda sorterna inte går att klara.

Tack Sigge...,
Jag ser inte en enda enbuske i närheten, men har tittat lite mer noggrannt på bladen. De är lite brunprickiga om det kan hjälpa. Kan jag inte behandla med något tror du som hjälper?
Sigge i D-mitt
Kolla på "Ogräs & Skadedjur" Fläckar på päronträdets blad. Kolla även i Arkiv om skadedjur eller sjukdomar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon