e_sedell
01-10-2007, 20:32
Jag köpte för ett antal år sedan en tulpan från bakker som jag blev mycket nöjd med. Den blommar med flera blommor på samma stjälk och dessutom blommar den länge. Den är vit med rosa inslag. Jag skulle vilja veta vad det kan vara för sort, och förslag på liknande sorter. Det viktigaste kravet är flera blommor per stjälk, följt av lång blommningstid.
Inga från Närke
01-10-2007, 20:44
Hittade denna bilden och beskrivningen på Bakkers tyvärr inget namn:
http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail...&R=0185-027
stennie
02-10-2007, 07:15
Här är några !
var inte lätt att få ordning på den länken!
e_sedell
02-10-2007, 19:30
Nja, jag är inte säker på att det är den typen ja menar. För vad jag kan se så kommer alla blommor i ungefär samma höjd på dessa sorter. I vilket fall efter vad jag kan se på bilderna. De jag har hade blommorna längs en längre bit på stjälken, med en kort själk, som illustrationen visar.
e_sedell
08-10-2007, 21:06
Efter mycket letande och rundringning hit och dit så har jag lyckats hitta en sort med den egenskap jag främst letar efter. Red Bouquet. Candy club verkar också intressant.
Titta på;
http://pics.davesgarden.com/pics/JoanJ_1179104807_809.jpg för bild på Red Bouquet.
Dock inte riktigt den jag vill ha, så ska fortsätta leta lite till. Borde själv ha en bild i gömmorna, kanske letar fram någon.
Bakker har garanterat historik på vad jag köpt av dem. Ska höra med dem om jag kan få tillgång till den, men troligtvis är det svårt med det.
malin72
09-10-2007, 08:09
länken gick inte att öppna!!
men har du tittat på eurobulb.com bara föra tt se om du hittar sorten då kan du ju söka på den du ser...
om man går in på deras sida på tulip så klickar man på en sort då kommer massor sen klickar man bara vidare..dom har höga, låga, sena ,tidiga, olika växt sätt mm hm jo jag tycker nog att dom verkar ha den mesta
i mina fingrar kliar det alltid där inne
ett tips bara på om du skulle hitta den med det växt sättet...jag vet att några jag har därifån gör flera blommor på samma stjälk
e_sedell
13-10-2007, 21:39
Tittade på www.eurobulb.nl, för det var de du menade? Där hittade jag ytterligare en sort det skulle kunna vara, "bel air". Ser också att de har "candy blub" till ett bra pris.
Har du beställt därifrån? I så fall, hur är kvalitén och levaranstider m.m.?
Jag ringde också och pratade med bakker, och enligt dem hade jag inte köpt några tulpaner alls. Bara tre andra växter. Misstänker att gamla produkter också raderas ur historiken, för mer än så har jag beställt. Diskuterade inte saken med växeltelefonisten för det hade troligtvis inte tjänat något till. I morgon ska jag se om jag inte har de gamla fakturorna kvar och om det kanske kan stå något roligt på dem.
zaaritha
13-10-2007, 21:50
The Chameleon är den jag frågat om tidigare!
Den har blommat i flera år nu o är så fin!
e_sedell
14-10-2007, 09:12
Den verkar ganska häftig eftersom den byter färg. Är skillnaden så kraftig som synes på bilderna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.