Sommartorparn
Såg att Bauhaus säljer en 'tunna' , frigolit med lock, som dom kallar 'grönsakstunna'. Kan tänka mig att den är avsedd för vinterförvaring av morötter och liknande.

Vad tror ni om att vinterförvara äpplen i en sådan?

Jag brukar ha dom på balkongen i en plastback med gamla täcken o plast över, och har kunnat ha äpple ända till mars. Men det ser skräpigt ut, plasten fladdrar och täckena blir dyngsura när det regnar..... helt enkelt ett provisorium som blev permanent. En frigolittunna skulle se betydligt prydligare ut. Frågan är hur skiljer sig äpplen o rotfrukter åt vad gäller ideala lagringsförhållanden? Jag är lite orolig att frigolittunnan kan vara för tät så att dom börjar mögla. Också är den smal o hög så jag kan tänka mig att äpplena i botten blir platta. Vad tror ni om detta? Vill inte experimentera med något som kanske är dömt att misslyckas.
Eva i Västerås
Frigolit i sig kan jag tänka mig är bra, isolerande som det är.
Men om en tunna är för hög, så kan du kanske få tag på en sån där frigolitlåda som dom förvarar kött och fisk i, fyrkantig, avlång, kanske 5x 8 dm, och sådär 4 dm hög. Om du får tag på en obegagnad sån, vore det väl jättebra. Kanske äpplena kan smaka lite kul efter några månader i en fiskluktande låda...
Lufta när det är +grader, så förebygger du att det blir för blött.
Sommartorparn
CITAT (Eva i Västerås @ 02-10-2007, 13:04) *
Frigolit i sig kan jag tänka mig är bra, isolerande som det är.
Men om en tunna är för hög, så kan du kanske få tag på en sån där frigolitlåda som dom förvarar kött och fisk i, fyrkantig, avlång, kanske 5x 8 dm, och sådär 4 dm hög. Om du får tag på en obegagnad sån, vore det väl jättebra. Kanske äpplena kan smaka lite kul efter några månader i en fiskluktande låda...
Lufta när det är +grader, så förebygger du att det blir för blött.

Tack för svaret. Har du någon idé om var man kan köpa obegagnade sådana. Fisk o äpple låter inte som nån kul kombo fear.gif
Eva i Västerås
Vet inte.
Nån bekant köpte en förra hösten. Men vem och var minns jag inte.
Förresten, hur ser den på Bauhaus ut? Kan det vara en sån, till och med?
Sommartorparn
CITAT (Eva i Västerås @ 03-10-2007, 08:33) *
Vet inte.
Nån bekant köpte en förra hösten. Men vem och var minns jag inte.
Förresten, hur ser den på Bauhaus ut? Kan det vara en sån, till och med?

Som jag minns den var den rund, knappt 1 meter hög, 1/2 meter bred och med lock. Vad jag såg fanns ingen beskrivning om hur den var tänkt att användas.
Discogiraffen
I fiskaffärerna köper man även ren is i frigolitlådor. En låda som bara innehållet is luktar inte fisk, det vet jag av erfarenhet. Om man har tillgång till någon fiskhamn är det hyfsat lätt att få tag på friggo-lådor - både med och utan lukt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon