jan_malmberg
Hej igen! nyfiken på denna pelargonian.
Hoppas på er växtfantaster
Fenja
Pelargonen är en stjärnpelargon men det är omöjligt att säga vilken utan att se blommorna.
Mvh
Fenja
jan_malmberg
CITAT (jan_malmberg @ 02-10-2007, 09:35) *

Tack Fenja!
Glömde att fota blomningen, men blommade på lång stängsel med något klockformade ljus röda blommor.
Hjälper detta dig något?? Är denna växt vanlig??
Har även en trädpelargon som jag skulle vilja få ett nanm på, bifogar en bild
Tack Janne
Fenja
Stjärnpelargoner är inte ovanliga och det finns många som kan stämma in på din beskrivning. Deras popularitet har ökat väsentligt på senare år.
Den du kallar trädpelargon är en vildpelargon som heter Pelargonium Cotyledonis.
Mvh
Fenja
Micke32
Den var väldigt fin, men älskar de flesta pelargoner smile.gif
Siv i Bollnäs
Denna pelargon ser på bladen precis ut som en av mina favoritpelargoner - Green Ears, som jag visade på en annan pelargontråd häromdagen! Jag tycker om enkla blommor på pelargonerna och roliga blad, som den här t ex. Bifogar en bild på Green Ears så får du se om det kan vara den. Annars finns det ju hur många som helst!
Hälsningar Siv
aldo
CITAT (jan_malmberg @ 02-10-2007, 09:35) *

Kan det vara 'Wancouver Centennial' ?

Din "trädpelargon" kallas även 'Old man lives forever' men även "Giktpelargon" .
estet
CITAT (aldo @ 06-10-2007, 23:31) *
Kan det vara 'Wancouver Centennial' ?

Håller med! Här är en bild från Sylvia Svenssons artikel "Pelargonutställning" här på odlas startsida.

[attachment=8162:vancouve...ntennial.jpg]
Fenja
Om ni kollar bladen så ser ni att det bruna fältet går ända ner till skaftet på Vancouver Centennial, det gör det inte på de bladen som Jan visar bild på...
Mvh
Fenja
Siv i Bollnäs
Jag håller fortfarande på Green Ears! Som Fenja påpekar så går det bruna fältet inte ända ner på skaftet på Jans pelargon (det gör det inte heller på Green Ears) men däremot på Vancouver...Dessutom säger Jan att blomman är ljust röd och Vancouvers blomma är snarare knalligt röd!
Siv
aldo
Det blir lättare när blombilden kommer rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon