I maj -05 anlitade vi en firma som tog ner (och stubbfräste) en fullvuxen björk som stod mitt på denna plats. Nu i höst ser det ut så här på en yta av ca 1x1 meter...
[attachment=7936:svampar.jpg]
I hur många år kommer vi att behöva dras med alla svamparna? För de försvinner väl så småningom? Hur fort förmultrar grova björkrötter?
[attachment=7937:svampar_nära.jpg]
Luktar de nejlika? Är det nejlikbroskskivling så är ju den ganska god, man brukar steka hattarna, medan fötterna är ganska gummiaktiga.
Nej det e inte en sån, de ser ut så här.
e_sedell
02-10-2007, 19:54
Jag skulle nog tippa på att det är en sorts bläcksvamp. Art kan jag inte avgöra utan att skivorna, och gärna foten (inte själken).
Men nu var det inte artbestämning som var frågan, utan hur lång tid det tar och det är inte helt lätt att svara på. De kan variera beroende på hur välgenomsläpplig och syrerik jorden är, samt hur fuktig den är. Skulle tippa på minst 3år. Men de kommer ju bara en kortare period av sesången.
Off topic;
Fick se att vi har smörsopp i tallplantorna på jobbet. En mycket trevlig extra bonus på köpet. Men det vill till att man får de så dyra som tallarna är i kruka.
Jag tror att du kan ha rätt Erik. De svartnar efter några dagar och försvinner sen, efter ett tag kommer det nya samlingar. Ska försöka ta bättre bild på skivorna och foten i morron.
KURT: De luktar inte nejlika, de luktar som svamp...
Nu har jag fotat svamparna lite mer på nära håll:
[attachment=8002:2007_10_03_005.jpg]
[attachment=8003:2007_10_03_010.jpg]
[attachment=8004:2007_10_03_014.jpg]
[attachment=8005:2007_10_03_015.jpg]
Jorden där de växer är fukthållande, näringsrik lerjord. Så jag lär väl få lov att dras med svampsamlingen några år...
Chamomille
03-10-2007, 14:47
Glitterbläcksvamp kanske?
e_sedell
13-10-2007, 20:53
Jag har tittat lite och glitterbläcksvam (Coprinus micareus) är det troligen. En annan kandidat är C. saccbarinus. Dem behöver man mikroskop för att skilja säkert åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.