sanakan
02-10-2007, 12:53
Hittade två bilder jag tagit på min sambos föräldrars terass på Gotland. Ödlan var inte alls rädd! På första bilden ligger han och njuter. Tyvärr har det hänt något med dess svans, så den var inte så vacker som den kan vara. Men på ödla nummer två ser man den fina huden.
Har ni också något kort på ödlor?

ängsvädd
03-10-2007, 06:29
Underbara djur. Har aldrig sett sådana i naturen.
Lars-Olof Arvids
03-10-2007, 07:49
Ja, skogsödlor är fina djur. Är det någon sorts parasiter den nedre har vid benet? I mina marker ser jag en och annan ödla, men inte alls så många som jag såg i Tiveden när jag jobbade där för en del år sedan. En bild på en ödla finns i mitt gamla album "sommar i hemmamarkerna".
Olle
Förra veckan såg jag en skogsödla i vilt tillstånd, för första gången i mitt liv. Kan tillägga att jag har bott på landet i 35 av de 40 år jag har levat, och rör mig mycket ute i skogen.
Skogsödlan den vanligaste ödlan vi har i sverige, så de måste vara världsmästare på att smita.
sanakan
03-10-2007, 08:06
Dessa skogsödlor gillar som sagt att ligga på terassen och är synliga nästan varje dag på sommaren, konstigt att det finns så skygga och icke-skygga exemplar.
Nej jag tror inte det bakom frambenen är parasiter, jag tror det är doftkörtlar av något slag.
Jag kunde ha kameran 30 cm från ödlan utan att den blev rädd
Här fanns en bra sida med massor av kort på skogsödlan!
De är så trevliga så..
Jag har lite foton på lite olika arter. Titta gärna:
http://www.terrariummorbidum.se/coppergall/index.php?cat=3Visst är det parasiter. Fästingar närmare bestämt.
Gossen Ruda
04-10-2007, 09:01
Tyckte också att det liknade fästingar men klarar dom av att suga blod på fjälliga reptiler? Finns det plats mellan fjällen?
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2007, 10:01)

Tyckte också att det liknade fästingar men klarar dom av att suga blod på fjälliga reptiler? Finns det plats mellan fjällen?
Jodå, visst finns det plats.. De sitter ofta just där vid de små vecken som blir när lemmar möter kropp, eller rund hals och i ögonvrår. Sitter ofta mellan fjällen på ormar där bukfjäll möter sidofjällen, eller mellan fjäll på ryggen.
Jag brukar ofta plocka bort fästingar på Skogsödlor om / när jag ser att de har.
sanakan
06-10-2007, 14:06
Aha, trodde inte fästingar var intresserade av dem. Då har jag lärt mig något nytt!
Mycket fin bilder skogsödlor! Härligt att se den!
När jag var 13 år gammal då var jag alldeles intresserad av de och har haft de 2 st skogsödlor (Hona och Hane) i 4 år på fångenskap. Hos min anhöriga stugan i naturen. (1994-1998)
Inkluvise minst 40 tal ungar avlades av hona. under 4 år har de parat sig 4 gånger sker oftast Mars-April och hona lägger 8-12 äggen i aug-sep beroende på temp.
Även jag har gett mat till ungarna som växte tills de blev 1 år gammal och släppte i naturen i där i samma området, 2 skogsödlor (ungarnas förälder) fångades.
Sista av 1998 då jag lämnade tillbaka (Hona o Hane) på samma område som jag tog de. De var bara fåtal därför jag ville utöka de. Så tänker jag när jag var ung då. =)
Nu på samma området är de ännu flera nu i somras än jämtfört 1994-98 talet då. (beståndet dubblats 5-6 mer) D.v.s 94-98 har jag sett bara 10-14 stycken ungefär. (Har inte räknat, dock minns jag de var svår att hitta) I somras maj-aug har jag sett minst 70 stycken skogsödlor.. Ser de nästan varje dag.. De har typ revir och område är viktgt för de som trivs bra i miljö. Tur att området är naturreserverat! Om nån kommer och förstöra deras område att bygga ny väg eller hus eller så.. Då försvinner de bums och minskar beståndet förhastighet.
De som släpper iväg svans att undgå bli byte för rovet, får återigen växa ny svans igen.
De är sällsynt i Sverige nu
sanakan
20-10-2007, 08:58
Egentligen får man väl inte infånga sådana ödlor (vuxna) eller hur är det? Men oavsett så verkar det ju som att du verkligen fick fart på populationen där du bor genom att göra detta

Kul att du ser så många nu, de är verkligen fina! Att de är så många måste ju tyda på att det finns tillräckligt med mat med.
CITAT (sanakan @ 20-10-2007, 09:58)

Egentligen får man väl inte infånga sådana ödlor (vuxna) eller hur är det? Men oavsett så verkar det ju som att du verkligen fick fart på populationen där du bor genom att göra detta

Kul att du ser så många nu, de är verkligen fina! Att de är så många måste ju tyda på att det finns tillräckligt med mat med.
Ja, det var jag som fick fart på populationen andra har sagt till mig innan jag förstod varför. Det är därför jag har avlat fram 40 tals ungar. De finns fortfarande kvar på samma område som jag släppte de förut och är fullvuxna nu. Marken är naturreseravat, tur att de är säker där då annan får inte lov komma och förstöra deras hem. De ärr ganska många just de tanken de är fridlystna i Sverige. Men de är inte med i rödlistan har jag för mig. (har kollat någontans om de förut)
Det finns miljontals insekter//spindlar i område så är de gott om föda åt de.

Dock jag vet inte om de är förbjudet att fånga de nuförtiden. (Även jag gör det inte nu länge) Men enligt lag i Sverige att de får ABSOLUT inte dödas av oss. Har läst om de förut.
Lady Hamilton
03-07-2012, 16:29
Är detta en Skogsödla? vattensallamnder? eller vad Har alltid kallat dem för Kopparödla och jag har massor av dem runt växthuset (det finns skog i närheten och vatten 500 m bort)
[attachment=71120:20120513..._kopiera.jpg]
[attachment=71121:20120513..._kopiera.jpg]
Gossen Ruda
03-07-2012, 17:27
Skogsödla.
Lady Hamilton
03-07-2012, 17:32
Tack
polecat
04-07-2012, 14:07
[attachment=71137:_dla.JPG]
Jag har i år igen ödlor som bosatt sig inne i mitt växthus. har sett denna med kort svans och en till fast med lång svans. (tyvärr blev bilden lite suddig)
Huggorm
16-08-2012, 14:02
Förutom ogräs är detta vad jag får bäst skörd av i år. En kull på minst sex skogsödleungar bor i gångar under morötterna. Över huvud taget trivs skogsödlor väldigt bra här hos mig, jag har aldrig sett så många någon annanstans. När solen skiner ser man dem överallt på stenar och stubbar.
Jag har också mycket ödlor ute vid torpet, dom bor mestadels i en jättestor kaprifol som växer efter marken. Kopparorm finns där också - men mest skogsödla. Dom kryper upp på bladen och grenarna och solar. Trivsamma djur - enda problemet är att katterna 'gillar' dom också.
CITAT (gunsta @ 16-08-2012, 22:17)

Trivsamma djur - enda problemet är att katterna 'gillar' dom också.
Håller med ! Gillar ödlor. Speciellt salamander, vilken jag har i mängder i min halvt igenvuxna damm.
Åter till katterna. När nån av mina kisar har lyckats fånga nån ödla och tagit in den (tror bara det har hänt 2-3 ggr på 10 år), då "tappar" ödlan sin svanstipp, som spastiskt ormar sig runt och fångar kattens intresse tillräckligt för att själva ödlan ska kunna smita iväg "osedd" ... Därav det "rumphuggna" på en del av bilderna. Har förstått att svansen växer ut igen !? Svans-stumpen, som alltså inte hänger fast vid ödlan längre, ormar sig och håller på, i iaf
30 min efter "släppet" !!!
Så antingen är ödlan smart eller också är katten korkad, vet inte vilket

. Troligen en kombination !
sparvuggla
25-08-2012, 14:15
[attachment=72195:skogsodla3.jpg]
Jag mötte en helsvart skogsödla. Är det som jag tror en unge kanske? Det är iaf. inte så ofta man ser svarta skogsödlor.
Huggorm
25-08-2012, 15:22
Det där ser mer ut som en salamander. Gratulerar i såna fall, de är ganska sällsynta
sparvuggla
26-08-2012, 06:31
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.