|
Jag plockar upp frågan hit, eftersom ingen kände sig manad på Potatistråden. Hur gör ni med jorden i era potatisland egentligen, så här års till exempel - ni som har lerjord gräver antar jag, men ni andra då?
Och när, men framför allt med vad gödslar ni landen på våren? Underhållsgödslar ni sedan något under odlingssäsongen?
(Själv kan jag visst inte få nog av inpass om hur man kan få till det på bästa sätt...!)
Erfarenheter och tankar i ämnet emottages med största intresse!
mvh Eklo
Mitt potatisland är nytt sen i våras, och alldeles för välgödslat, blev mer blast än potatis. Så jag behöver nog inte göra just nåt alls de närmaste åren, annat än luckra upp och rens ogräs på våren innan jag sätter. Men när det sen blir dags så blir det nog ko- eller hästgödsel.
Man kan ge måttliga mängder brunnen stallgödsel på våren. Man behöver knappast ge extragödning under växtsäsongen.
puskas5
02-10-2007, 18:09
Eklo. Du har ju din odling vid havet. Det finns ganska många webbsidor där tång framhålls som en utmärkt gödning för potatis om man låter regnet tvätta bort saltet. Läste någonstans om potatis som planterades direkt i tång och gav god skörd. Tång är ju också en gödning som har använts under lång tid av kust- och skärgårdsbefolkning. Läste någonstans om att man la en ruska tång runt varje sättpotatis för att få god skörd. Själv ska jag frakta hem tång i höst och låta den ligga på komposten över vintern för att gräva ner den i potatislandet till våren.
Jo tång, det använder man där jag odlar. Och har gjort i alla tider verkar det, en ruska runt varje lagd potatis säger en del, andra säger tången ska myllas ner lite lätt, åter andra (på annan ö i närheten) säger att tång och potatis absolut alls inte ska blandas ihop - det är intressant sånt där. Jag tror att en del öar skyller sjukdomar på tång, kanske att den skulle vara mer basisk än sur och därför inte passa. Men jag tror mer på tång-ivrarna eftersom de är i majoritet på min ö, och jag brukar lägga upp några högar. I år tänkte jag ha det att täcka med under vintern. Och så har jag mina hopsläpade urvattnade komockor, samt lite grönavfall och sådant.
Undrar hur andra potatisodlare gör? Med jorförbättring och gödsel alltså, finns det fler traditioner tro?
Eklo
CITAT (EKLO @ 02-10-2007, 14:53)  Jag plockar upp frågan hit, eftersom ingen kände sig manad på Potatistråden. Hur gör ni med jorden i era potatisland egentligen, så här års till exempel - ni som har lerjord gräver antar jag, men ni andra då?
Och när, men framför allt med vad gödslar ni landen på våren? Underhållsgödslar ni sedan något under odlingssäsongen? Jag har inga bra svar, annat än att vi plöjer åkern på hösten, gärna med kogödsel om vi har sådant (har vi inte haft på några år - kossorna i grannskapet är färre numera). Inbillar mig att en del kväve lakas ur till omgivande gräsmarker då. Har släktingar som slänger på en smula Blå Korn på våren, men jag är inte så förtjust i det. Men blast får man ju vackrare då iaf. Vi slänger på en klutt 'kogödsel' när vi planterar potatisen, 'kogödsel' inköpt på stormarknaden. I pallkragen har vi 50% av denna 'kogödsel' och 50% planteringsjord. Samma blandning i hinkarna vi har till midsommarpotatisen. Min mormorsfar använde tång och han odlade potatis till 10 personer
ingrid fuxwall
02-10-2007, 19:35
För det första försöker jag undvika att sätta potatisen på samma ställe varje år men ... Annars så låter jag växtdelar ligga kvar för att fräsas ner på våren och med jämna mellanrum tillsätter jag kompost eller så tillför jag tex. hönsgödsel. Tidigare tog vi hem stallgödsel men då följde det alltid med så mycket sniglar att vi slutat med det.
Dessutom försöker jag alltid täcka med gräsklipp eller annat grönt under växtperioden, och detta får ligga kvar för att sedan vändas ner när potatisen tas upp.
ingrid
Preussen
03-10-2007, 08:33
ger en näve påskogödsel till varje potatis när jag sätter dem. ger sedan NPK när potatisen kommit upp.
Eva i Västerås
03-10-2007, 14:43
Jag gödslar inte potatisen alls, utan låter den växa i den säng där jag hade lök och morötter innan. Just potatis kan få så otrevliga sjukdomar om man odlar dom på samma ställe.
Gröna blad, kålväxter och ev tomater ett år. Då har jag på massor av kompost innan. Dill, persilja, och andra ovan-jordgrönsaker (ärtor, bönor osv) året efter. Lite kompost innan. Lök, morötter och andra rotfrukter nästa år. Lite kompost innan. Potatis sist, utan gödsling. Sen börjar jag om igen.
Nu har jag flyttat och har inte så mycket utrymme än, men jag planerar för 4 sängar i alla fall, åtminstone på sikt. Har 2 i år + potatis i hink, 3 nästa år, varav en med delvis potatis. Nu fyller jag på med kompost och hästgödsel, så det blir i fetaste laget, men snart ska jag ha balans i det hela.
shaman958
03-10-2007, 21:16
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-10-2007, 20:35)  För det första försöker jag undvika att sätta potatisen på samma ställe varje år men ... Annars så låter jag växtdelar ligga kvar för att fräsas ner på våren och med jämna mellanrum tillsätter jag kompost eller så tillför jag tex. hönsgödsel. Tidigare tog vi hem stallgödsel men då följde det alltid med så mycket sniglar att vi slutat med det.
Dessutom försöker jag alltid täcka med gräsklipp eller annat grönt under växtperioden, och detta får ligga kvar för att sedan vändas ner när potatisen tas upp.
ingrid maskmördare jag lägger på brunnen/halvbrunnen stallgödsel nu snart. sän täcker jag med gräs under hela växtsesongen.
Preussen
04-10-2007, 07:14
CITAT (shaman958 @ 03-10-2007, 22:16)  maskmördare  HA HA HA HA HA HA HA HA HA!
Felicia
04-10-2007, 09:02
Vi brukar ploga potatislandet på hösten och sen gödsla på våren med brunnen kogödsel, dvs riktig kobajs och inte sån på säck. Tycker den ger mycket bättre resultat men ifall det är mycket spån med i gödseln så finns risk att man får pulver-skorv. Vissa år har vi köpt speciellt potatisgödsel på säck men jag tycker att riktigt kobajs funkar bäst ändå.
Det är verkligen kul att så många delar med sig av detta, och det visar ändå lite olika strategier. Roligt! En sak jag tänker på - både när jag läser flera av inläggen här och när jag läser i mina böcker - är det där med växelodlingens vikt för sjukdomsfri potatis. Det är ju helt logiskt, men det kräver ju en hel del plats, för just potatis vill ju gärna ta upp en större plätt än de andra grödorna (åtminstone hos mig). Jag växlar mellan två land, mer plats har jag inte (än). Men när jag går och snackar med gubbarna på ön där jag odlar, och de har ju bannemig helt felfri finfin potatis varenda år, så har de ju odlat på samma ställe och i samma land i generationer känns det som. Och inte en skorvsmula på deras knölar (till skillnad då mot mina), och inga andra otäckare sjukor heller. Sådant kan ju ändå göra en lite fundersam, eller hur?
eklo
Felicia
04-10-2007, 10:04
CITAT (EKLO @ 04-10-2007, 10:46)  Det är verkligen kul att så många delar med sig av detta, och det visar ändå lite olika strategier. Roligt! En sak jag tänker på - både när jag läser flera av inläggen här och när jag läser i mina böcker - är det där med växelodlingens vikt för sjukdomsfri potatis. Det är ju helt logiskt, men det kräver ju en hel del plats, för just potatis vill ju gärna ta upp en större plätt än de andra grödorna (åtminstone hos mig). Jag växlar mellan två land, mer plats har jag inte (än). Men när jag går och snackar med gubbarna på ön där jag odlar, och de har ju bannemig helt felfri finfin potatis varenda år, så har de ju odlat på samma ställe och i samma land i generationer känns det som. Och inte en skorvsmula på deras knölar (till skillnad då mot mina), och inga andra otäckare sjukor heller. Sådant kan ju ändå göra en lite fundersam, eller hur?
eklo Ja, det är sant. Det har jag inte tänkt på förut men det är ju faktiskt lite underligt. Hur gör dom
Preussen
04-10-2007, 16:26
om det gäller nypotatis så är den inte lika känslig för växtföljden pga den kortare växtperioden.
Fast gubbarna på "min" ö har minsann lagt potatis för att de ska räcka hela året. I samma land. År efter år.
Ovetenskapligt men beprövat.
Eklo
Det där låter verkligen intressant EKLO, har du frågat gubbarna exakt vad dom gör och vad dom använder, för helt klart gör dom det rätta, åtminstonde efter vad förhållandena på öarna ber om. För det mesta är jag lite skeptisk mot vad vetenskapen "anser", för dom byter ju uppfattning vartefter dom investigerar, och alla nya upptäckter är dom enda rätta, och ibland kommer dom fram till att det man har gjort i alla tider iaf är det bästa
Vi har en åker där det odlats potatis utan större avbrott i åtminstone 80 år (är lite osäker, kan vara mer). Visst, vissa år blir skörden sämre än andra, men skorv är inget problem alls. Sen har vi en annan åker där vi ungefär inte odlat potatis alls, men får skorv direkt om vi gör det. Så skorv tror jag beror mer på hur jorden är beskaffad (pH etc) och på hur torrt det är, än växtföljden i sig.
shaman958
07-10-2007, 10:08
CITAT (Felicia @ 04-10-2007, 11:04)  Ja, det är sant. Det har jag inte tänkt på förut men det är ju faktiskt lite underligt. Hur gör dom  sprutar giftmedel mest sannolikt. kör man ekologiskt så vet jag ej.
Åsa, mälardalen zon 2
07-10-2007, 10:23
Japp potatis är ganska hårt besprutat känsliga sorter som ex. King Edward och Bintje kan sprutas uppåt 12-14ggr mot sånt som bladmögel i en komersiell odling.
Den ekologiska är inte besprutad men är man ex. KRAV-godkänd potatisodlare måste man ha växtföljd + man får bara odla sorter som passar till ekologisk odling och som finns som ekologiskt utsäde (det finns potatissorter som är mer motståndskraftiga mot sjukdomar).
(Min morfar odlade också potatis på samma ställe år efter år och tog eget utsäde och visst funkade det, det blev ju potatisar men jag kunde ju se att de hade diverse sjukdomar och skadedjur typ potatisnematoder + de var ju ganska små i storleken)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|