Full version: Blå Färgväppling
Östh
Har samlat frö från den blå Färgväpplingen (Baptista australis) och funderar nu på om den behöver en kylperiod eller om jag bara kan så dem inomhus fram på vårvintern? Någon som kan dela med sig av tidigare erfarenhet?
Tosan
Enligt impecta såanvisning 4

4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.
Gåsis
Jag sådde nog inomhus och utan kylperiod. Skalet är hårt och kan behöva filas lite. Den är sisådär lättgrodd. Hos mig är den en fasa, har sått den flera år och visst gror den men sen är den spritt omöjlig att få att etablera sig i rabatten. Den lever halva sommaren och sen tynar den bort.

/Åsa
kerstin z5-6

De behöver ingen kallperiod -svårigheten att få småplant ut levande kan bero på den massiva pålroten de vill bilda rätt snabbt -omskola tidigt och i mkt djupa krukor .var noga med etableringsvattning -djup jord på plantstället
lever de -så är de lika långlivade som pioner -vackrare för varje år -blir stora "buskar tillslut "
fila gärna fröna , ev blötlägg innan sådd
Eftersom jag inte har en enda självsådd under mina 10 år med baptisia gissar jag att utesådd är ganska svårt ...
Det här är verkligen en favoritväxt finns en vit form -har du bara den blå i din trädgård är den dessutom ganska frökonstant dvs avkomman blir jättelik moderplantan smile.gif
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon