Full version: Alm eller hassel?
Dzad
Är det alm eller hassel det här?
Först tänkte jag att det är hassel, för det växer mer rikligt här i området, men sen märkte jag att bladen var kanske lite väl avlånga o började fundera om det rörde sig om alm. Men tyckte inte att de var lika kraftigt mönstrade som den alm jag planterat själv.
Tog bara hem ett blad, men tittar man på bladets bas är den asymetrisk... det talar väl verkligen för alm?
Nåja, kan nog ta en bild på barken ifall det behövs.
KURT
Formen på skälva trädet/busken säger ofta mycket. Hassel och alm har ju normalt helt olika växtsätt.
Piccante
CITAT (Dzad @ 02-10-2007, 18:52) *
Är det alm eller hassel det här?
Först tänkte jag att det är hassel, för det växer mer rikligt här i området, men sen märkte jag att bladen var kanske lite väl avlånga o började fundera om det rörde sig om alm. Men tyckte inte att de var lika kraftigt mönstrade som den alm jag planterat själv.
Tog bara hem ett blad, men tittar man på bladets bas är den asymetrisk... det talar väl verkligen för alm?
Nåja, kan nog ta en bild på barken ifall det behövs.

Alm skulle jag nog säga.
Dzad
CITAT (KURT @ 02-10-2007, 18:17) *
Formen på skälva trädet/busken säger ofta mycket. Hassel och alm har ju normalt helt olika växtsätt.

Jo, det är sant... Detta var nog en enstammig växt i alla fall... inte mångstammig som hassel ofta är i naturen.
Boxer
Det är en alm.
SannaLasso
ALM säger jag också. Här växer massor av almar överallt, jag drar upp massor av småplantor ur landen och gräsmattan och grusgångarna årligen.

Igår var jag och plockade just hasselnötter för jag tänker plantera några i ett hörn - därför studerade jag hasselbladen väldigt noga så jag inte ska ta fel och ta bort hasselplantor om det kommer några nästa år. rolleyes.gif
Cilla
Alm tror jag också på bladen. Alm kan förresten också växa flerstammigt länge då den kapats och stubbskotten kommer upp t ex. Men sedan skiljer sig sidogrensutveckling mm mycket.
CGB
Hasseln har hjärtformade blad och är hårig och luden. Titta med förstoringsglas. Bladärret har tre prickar med yttervingar. Skotten har små tofsar. Som vuxen ser den på avstånd ut som en stor blombukett och kan därför också vintertid kännas igen på avstånd.

Almens blad är osymmetriska vid bladfästet (se bilden) och sträva som sandpapper. Bladärret har tre prickar.

Det är alltså en alm.
Boxer

alm & hassel
Cilla
När jag tvekar om alm är det för mig är det assymetrin vid bladfästet som ger mest hjälp att avgöra om det är alm eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon