Ljusalfheim
Hej

Jag eftersöker receptet på en dryck som serverades i personalrestaurangen på sjukhuset i Malmö.
Den ska ha funnits där söndagar på 80-talet och innehöll efter beskrivning, gissningsvis; yoghurt, apelsinjuice, äggula och grädde.

Nu tycker ni nog att jag är alldeles tokig, men receptet är en del av en överraskning. smile.gif
Myosotis
Rå äggula?!! Med salmoneller? Blä. [attachment=7980:26.gif]
KURT
CITAT (Myosotis @ 02-10-2007, 23:30) *
Rå äggula?!! Med salmoneller? Blä. [attachment=7980:26.gif]

I Danmark brukar man använda pastöriserade ägg, men risken med svenska ägg bör vara så låg att det inte är något problem.
Pirum
Speciellt på 80-talet. Jag har slickat ur mången sockerkakssmetsbunke, har aldrig fallit mig eller min mor in att det skulle vara farligt. Men visst, i exempelvis Tyskland är det väl numera olagligt att sälja lösstekta ägg på restauranger? (Även om det givetvis brukar gå att få det ändå)
Tosan
Svenska ägg kontrolleras så hårt att risken för salmonella är näst intill obefintlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon