|
Jag har ju för första gången tänkt fortsätta sommarens täckodling med att täcka landen tjockt även i vinter (för jordförbättringens etc skull). På samma gång skulle jag (också för första gången) vilja testa att höstså några saker man hört talas om: persilja, dill, spenat, kanske något mer. Tror ni jag kan så fröna, täcka landet tjockt under vintern och sedan "skrapa" undan täckningen över de sådda raderna nån gång i mars (odlar i zon 2)?
Eller måste man välja mellan vintertäckning och höstsådd, och inte blanda ihop dem?
Vad tror ni? Någon som provat?
Eklo
Ingen som har någon idé eller erfarenhet kring denna högintressanta fråga?
Åsa, mälardalen zon 2
03-10-2007, 10:19
Du kan inte ha båda utan du fär välja. Ett alternativ är ju att du bara sår på en del och täcker resten.
Tack Åsa - ja det låter ju logiskt tänker jag nu. Mest för att höstsådda frön väl också ska ha den där vinterkylan som inte blir av om man täcker tjockt under vintern, eller hur?
tack igen, prövar din modell med en del utan täckning!
eklo
Eva i Västerås
03-10-2007, 14:48
Det är nog så, att täcket håller värmen, så aktiviteten pågår hela vintern därunder, och mikrodjuren under täcket äter dina frön med samma aptit som de blad du vill att dom ska äta. Det går inte så i jord med mycket halvfärsk kompost heller, av samma orsak, annat än riktigt snabbgroende frön.
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-10-2007, 14:58
Jag hade aldrig någon större framgång med höstsådd överhuvudtaget. Inte mina trädgårdskompissar heller.
Elisabeth
Åsa, mälardalen zon 2
04-10-2007, 08:15
Det man höstsår ska vara grönsakssorter som funkar för detta(ex. morot, dill, persilja, palsternacka), det ska vara hyfsat lite ogräsfrö i jorden samt man ska så strax innan marken fryser, fröerna får inte gro innan vintern kommer.
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-10-2007, 08:48
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-10-2007, 09:15)  Det man höstsår ska vara grönsakssorter som funkar för detta(ex. morot, dill, persilja, palsternacka), det ska vara hyfsat lite ogräsfrö i jorden samt man ska så strax innan marken fryser, fröerna får inte gro innan vintern kommer. Det var precis det jag försökte med, förutom palsternacka
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-10-2007, 09:15)  Det man höstsår ska vara grönsakssorter som funkar för detta(ex. morot, dill, persilja, palsternacka), det ska vara hyfsat lite ogräsfrö i jorden samt man ska så strax innan marken fryser, fröerna får inte gro innan vintern kommer. Ja just, det måste vara vissa saker har jag läst till mig. Har du prövat? Kommer de betydligt tidigare än vid vårsådd? Annars är det kanske inte så stor poäng? mvh Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
04-10-2007, 13:56
Ofta sätter höstsådda frön igång tidigare för dessa frön gror när det är ganska kallt i marken och ofta går man nog inte ut så tidigt på våren och sår, men har man en jordtermometer och går ut och sår när det bara är +4-5grader i marken då blir det nog inte så stor skillnad mellan höstsådd och vårsådd.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-10-2007, 14:56)  Ofta sätter höstsådda frön igång tidigare för dessa frön gror när det är ganska kallt i marken och ofta går man nog inte ut så tidigt på våren och sår, men har man en jordtermometer och går ut och sår när det bara är +4-5grader i marken då blir det nog inte så stor skillnad mellan höstsådd och vårsådd. Toppen. Jag testar det istället. Läste nånstans i Truedssons böcker det finurliga tipset att man kunde ta en helt vanlig kroppstermometer och vira plast runt och använda den till båda grejerna - kroppen och jorden. Man behöver inte köpa nån specialare då. Tack för goda råd! Eklo
Eva i Västerås
05-10-2007, 10:49
Men - går kroppstermometern ner så lågt? Inte min i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
05-10-2007, 15:46
En sån där digital köttermometer borde funka och runt jul brukar man kunna hitta hyfsat billiga såna i de flesta matbutiker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|