Jag har nyss tagit in min tomatilloplanta för att rädda den från frosten. Men är det någon som vet ifall det går att skörda frukterna och låta de mogna på egen hand. Såsom man kan göra med tomater? Plantan är ju så ful och skranglig, och tar upp hela fönstret

. Sen undrar jag om det funkar att ta sticklingar, och vad för sticklingar som är bäst då. ?
Vet inte hur det är med mognaden men vet ialalfall att tomatill tar sig jättelätt som sticklingar..för ett par år sedan gick min av och jag körde bara ner toppen i jorden och vips hade jag en planta till...
Min tomatillo har jag spaljéat upp för den blev så yvig, nu är den 1,5m hög och lika bred ... skulle inte vara så poppis att ta in den så jag hoppas få nån frukt mogen innan frosten.
Men åter till ämnet ... om frukterna har fått full storlek, dvs så att dom börjar spräcka höljet så kan dom säkert eftermogna inne, är dom inte fullvuxna så kommer dom inte att växa nåt mer efter att man plockat dem.
Sticklingar lär inte vara några problem, min planta har anlag för rötter (små vita knopper) på varenda stam och gren. Det är bara att klippa några grenar och sätta i fuktig jord så kommer dom att rota sig snabbt.