Full version: ruderatexkursion
k_arro
Vad exakt betyder/innebär en ruderatexkursion? smile.gif
EKLO
En exkursion till ruderatområden (där det växer ruderatväxter). Ruderat betyder ung. ett område mitt emellan natur och civilisation/odlad/ordninggjord mark. Ofta transportområden för skepp, tåg - typ bangårdar, nedlagda fabriksområden, kajer, den sortens miljöer. Det kan också av en slump färdas frön från långväga ifrån till sådana platser, och slå rot.

Själv har jag alltid tyckt särskilt mycket om just ruderatområden, under broar, vid gamla sophögar, vid igenbommade gamla fabriker, utkantstrakter där man kan hitta en masa roliga blandningar av växter, både förvildade och vilda (och ibland alltså komna långväga ifrån). Och så är ju själva kulturmiljön där lite skräpigt trevlig och liksom bortglömd på ett stillsamt sätt - som om naturen långsamt tar tillbaka det iordningsställda. Jag skulle följt med på en ruderatexkursion om jag hade chansen.

mvh Eklo
Piccante
Ruderatmark brukar ibland nedsättande kallas för "skräpmark". Gemensamt för ruderatmark är att de är störda biotoper där vegetationen består av ruderatväxter. Precis som EKLO skriver så är banvallar, gårdsplaner, soptippar, hamnar etc exempel på ruderatmarker. Många av våra "ogräs" är typiska ruderatväxter till sitt växtsätt. Har varit med på en jättespännande ruderatmarksexkursion i Torsviken, Göteborg. Tror vi noterade närmare 120 olika kärlväxter där varav många var förrymda trädgårdsväxter.
k_arro
Jaha, det låter rätt spännande. Får hoppas att man får möjlighet att dra på något sånt här nån gång. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon