Full version: Övervintra rosmarin
ingrid fuxwall
Trots att jag testat flera år har jag aldrig lyckats men nu i kväll bar jag årets fina buske - som den växt! och undrar hur jag ska sköta denna så att jag har något att sätta ut till våren.

ingrid
Alexander-VG-zon3
vilken zon bor du ?? rosmarin övervintrar ute i zon 1-2 då i sandig jord och söderläge , i zon 2 kan du vira in den i fiberduk eller grönvinter väv mest för att skydda den för kyliga vindar som den inte gillar . har 3på friland med lyckat resultat med och utan skydd . min mormor har haft i kruka utan skydd en vinter med lyckat resultat i zon 1-2 .

inne -- ha den ute tills det blir ett par rejäla frost nätter ( den blommar bättre om den utsätts för frost ) sen övervintra den svalt 0c +5c helst fuktig luft men torr jord och ev ljust . spraya den med vatten men håll jorden torr vattna 2-gånger om vintern sen tar du ut den väldigt tidigt på våren . fortare du kan ta ut den desto bättre ta ut den i norr när norr håller +5c och ta in den om det går under -5c -10c dvs du kan ta ut den redan i feb-mars , sen sätt den soligare när den vant sig
ingrid fuxwall
Ursäkta - glömde ju det viktigaste - zonen!
Tror att det är två eller tre men det kan vara väldigt stränga vintrar och denna "buske" står i en kruka.

ingrid
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-10-2007, 21:06) *
Ursäkta - glömde ju det viktigaste - zonen!
Tror att det är två eller tre men det kan vara väldigt stränga vintrar och denna "buske" står i en kruka.

ingrid

har du bara virat in den i nån väv och så en massa snö och rätt jord och läge tror jag att du har en chans , gräv ner den i marken med krukan . den ska ju tåla -17c och i söderläge och bra jord har du zon 1-2 . jag hade testat den blommar nåt så underbart vackert på våren när den står på friland eller varit ute en vinter .

annars har du den ute så mycket du kan och övervintrar den väldigt svalt och fuktigt om bladen men torrt i jorden . sen ut med den i feb-mars
ingrid fuxwall
CITAT (flaxss @ 02-10-2007, 21:34) *
har du bara virat in den i nån väv och så en massa snö och rätt jord och läge tror jag att du har en chans , gräv ner den i marken med krukan . den ska ju tåla -17c och i söderläge och bra jord har du zon 1-2 . jag hade testat den blommar nåt så underbart vackert på våren när den står på friland eller varit ute en vinter .

annars har du den ute så mycket du kan och övervintrar den väldigt svalt och fuktigt om bladen men torrt i jorden . sen ut med den i feb-mars

TACK
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-10-2007, 21:58) *
TACK

varsågod,, lycka till yes.gif
Alexander-VG-zon3
tänkte visa lite bilder om du vill ,,att det faktiskt är fullt möjligt att övervintra rosmarin på friland utanför zon 0

min första rosmarin då i kruka då jag inte hade trädgård år 05-06 ute om vintern .
[attachment=7972:växter__7_.JPG]

samma planta 10nov 06
[attachment=7973:PICT0007.JPG]

och den 19 nov 06
[attachment=7974:PICT0010.JPG]

och en från 10dec 06 klarat mycket som -10c och barmark
[attachment=7975:IMG_0354.JPG]

maj 07 samma planta fast då full med knoppar
[attachment=7976:växter_616.jpg]

som senare blommade jätte vackert maj 07
[attachment=7977:växter_661.jpg]

21aug ytterliga en har blivit planterad och senare även en till
[attachment=7978:kryddor_013.jpg]
Tesa
Jag hade min rosmarin i min dragiga men uppvärmda veranda i vintras och den stod fin hela vintern..fick väl inte alltför mycket vatten och närmast fönstrna var det kanske 5 grader när det var som kallast...har en termometer på ytterväggen som visade 2+ trots att elementet var kokhett..Tur man eldar med ved.... rolleyes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Tesa @ 02-10-2007, 23:31) *
Jag hade min rosmarin i min dragiga men uppvärmda veranda i vintras och den stod fin hela vintern..fick väl inte alltför mycket vatten och närmast fönstrna var det kanske 5 grader när det var som kallast...har en termometer på ytterväggen som visade 2+ trots att elementet var kokhett..Tur man eldar med ved.... rolleyes.gif

Tror jag ska sätta krukan i gästsugan och se till att det inte blir allt för kallt där för ute vet jag inte om jag vågar
rosita
Jag odlar i zon 1 och hade min rosmarin ute första året, men den frös! -cry-.gif Nu har jag en ny rosmarin och den tar jag in i förrådet under vintern, den är 3 år nu! 000.gif
Bee
Men....men... äter ni inte upp era rosmariner? Jag har tänkt gräva upp min för att ha till lamm och/eller ugnsstekt potatis nu när hösten är här. Plus vitlöken som växer runt några av rosorna smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 04-10-2007, 13:15) *
Jag odlar i zon 1 och hade min rosmarin ute första året, men den frös! -cry-.gif Nu har jag en ny rosmarin och den tar jag in i förrådet under vintern, den är 3 år nu! 000.gif

blåste det mycket eller va för blött ? eller har du köpt den på konsum
det gillar den inte blåst och blöta jord om vintern . annars planterar man den i söderläge i sandjord i zon 1 så ska den klara sig oftast ,för där blir aldrig så kallt så att den skulle dö av kyla . plus kan solen skada den på våren
Tesa
CITAT (Bee @ 04-10-2007, 13:20) *
Men....men... äter ni inte upp era rosmariner? Jag har tänkt gräva upp min för att ha till lamm och/eller ugnsstekt potatis nu när hösten är här. Plus vitlöken som växer runt några av rosorna smile.gif

Den växer ju hela tiden...och man äter väl annat än rosmarin.... tongue.gif
rosita
CITAT (flaxss @ 04-10-2007, 15:26) *
blåste det mycket eller va för blött ? eller har du köpt den på konsum
det gillar den inte blåst och blöta jord om vintern . annars planterar man den i söderläge i sandjord i zon 1 så ska den klara sig oftast ,för där blir aldrig så kallt så att den skulle dö av kyla . plus kan solen skada den på våren

Den stod planterad på en ganska skyddad plats i sandjord i öst/söderläge, vintern var kall med många minusgrader och snö. Den var redan död när vårsolen började värma, så det berodde inte på solskador!
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 04-10-2007, 20:09) *
Den stod planterad på en ganska skyddad plats i sandjord i öst/söderläge, vintern var kall med många minusgrader och snö. Den var redan död när vårsolen började värma, så det berodde inte på solskador!

hur såg skadorna ut ? va den svart/grå va det kyla va den brun va det solen .
för fick du snö och inte under-17c borde den ha klarat sig , vet själv dom som har fina stora buskar i zon 0-1 . även nån på odla som har haft i zon 3 som klarat sig
för min äldsta har klarat -15c utan skador och inte mycket snö, i bara kruka . denna vinter frös dock en del bort då det blåste storm vindar . men annars och dom minsta virar jag in i skydd och den äldsta står med bara snön som skydd

det värsta för en rosmarin är fuktig jord och storm på vintern och kyla under-17c -22c . och händer nåt om det bör man skydda och den brukar klara det med skydd
Eva i Skåne
Men Linus, det där med att den inte gillar fuktig jord - så som det regnar här i Skåne både sommar och vinter så upplever jag att jorden är blöt för det mesta. Jag har rosmarin i pallkrage, men den dör varje vinter. Dock har jag aldrig tänkt på att skydda den confused.gif
Vilket är bäst? Att låta den stå kvar i pallkragen i våt jord, men inlindad i fiberduk eller att ta upp den och sätta i kruka i gäststugan som håller runt 5 grader på vintern?
Skam den som ger sig. Nåt år ska jag väl lyckas få min också att övervintra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 04-10-2007, 21:45) *
Men Linus, det där med att den inte gillar fuktig jord - så som det regnar här i Skåne både sommar och vinter så upplever jag att jorden är blöt för det mesta. Jag har rosmarin i pallkrage, men den dör varje vinter. Dock har jag aldrig tänkt på att skydda den confused.gif
Vilket är bäst? Att låta den stå kvar i pallkragen i våt jord, men inlindad i fiberduk eller att ta upp den och sätta i kruka i gäststugan som håller runt 5 grader på vintern?
Skam den som ger sig. Nåt år ska jag väl lyckas få min också att övervintra.

ska rätta mig lite den gillar inte överdriven blöt jord om vintern . sandjorden fixar det , min stora står utan skydd för det mesta även om det regnar och klarar sig . dom små ger jag nästan alltid skydd . det bästa ge regn och vind skydd så klara den sig . har du den inne om vintern blommar den inte likia vackert . min efter två år blommade jätte bra av att vara ute . tror det bara gör gott för den att vara ute om vintern .

skydda mot vind och ha den torrt om vintern så kommer den klara -15c lätt . och -15c får man kanppt i zon1 i söderläge
rosita
Flaxss: kan det funka att ha den i en kruka i växthuset under vintern om jag bäddar in krukan i en trasmatta?
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 05-10-2007, 16:50) *
Flaxss: kan det funka att ha den i en kruka i växthuset under vintern om jag bäddar in krukan i en trasmatta?

hur kallt får du där ?
växthuset skyddar mot regn så håller du den torr så gör det inget om det blir -12c -15c .
jag övervintrade mina första inne i mitt öst fönster som hade +10c +20c natt-dag , den blev brun inne och nya blad kom men icke blommade den . sen köpte jag en ny samma storlek och den hade jag ute om vintern den blommade överdådigt .
så kan du övervintra den +5c -5c så är det en för del då den blommar bättre och i yngre ålder plus behåller bladen . har man den ute får man ju dock skydda den ibland
Lisbeth zon2
CITAT (flaxss @ 02-10-2007, 19:59) *
vilken zon bor du ?? rosmarin övervintrar ute i zon 1-2 då i sandig jord och söderläge

Vi har inte lyckats, låter den stå i källare.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lisbeth zon2 @ 22-11-2007, 18:24) *
Vi har inte lyckats, låter den stå i källare.

fel jord fel läge . och utan skydd i zon 2 vilket krävs . i zon 2 med vindar = fryser ihjäl lägg till blötjord .

i zon 1 i skyddat söder läge brukar den övervintra under normala vintrar . jag är i zon 1-2 och jag har övervintrat mina med lyckat resultat ute nu sen 05 .
Stella-Polaris
jag har en liten som jag tänkt få att övervintra (Zon 3). La en liten lövhög över den.. Funkar detta eller är det kanske inte så bra??
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 27-11-2007, 10:34) *
jag har en liten som jag tänkt få att övervintra (Zon 3). La en liten lövhög över den.. Funkar detta eller är det kanske inte så bra??

funkar tills den fryser ihjäl . i zon 3 behövs mer skydd . vira in den i väv och sätt över en frigolitlåda som fylls med leca . ev sätt i värmeljus om det blir väldigt kallt . täck halva plantan med leca . kommer kylan innaför frigolit lådan blir det kallare vilket inte är bra . sand-grus jord och söderläge
Stella-Polaris
CITAT (flaxss @ 27-11-2007, 11:18) *
funkar tills den fryser ihjäl . i zon 3 behövs mer skydd . vira in den i väv och sätt över en frigolitlåda som fylls med leca . ev sätt i värmeljus om det blir väldigt kallt . täck halva plantan med leca . kommer kylan innaför frigolit lådan blir det kallare vilket inte är bra . sand-grus jord och söderläge

funkar tills den fryser ihjäl!!! Jo, den var bra den naughty.gif Nä, så långt som till frigolit och leca vill jag inte gå. Det blir en stor lövhög över den istället. Frågan är om den kan ruttna då..
M i Mälardalen (zon 2)
Är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen?

Anledningen till att jag frågar är att jag provat 3 olika sätt att övervintra Rosmarin i år varav 2 utomhus.

En täckte jag med fiberduk. Den andra stod utan skydd och den har nu kommit fram ur snön och den ser misstänkt död ut. Inga blad (doftar dock gott). Kan det finnas något hopp om liv i den?

Jag bor precis vid Mälaren (zon 2 gränsande mot zon 3), men vintern höll under -17 flera veckor. Dock var det tjockt snölager då.

Så....är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen på vintern?

PS Min timjan har också tittat fram och den är fantastiskt fin. Ser likadan ut nu som i somras.
Alexander-VG-zon3
CITAT (M i Mälardalen (zon 2) @ 28-03-2010, 22:18) *
Är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen?

Anledningen till att jag frågar är att jag provat 3 olika sätt att övervintra Rosmarin i år varav 2 utomhus.

En täckte jag med fiberduk. Den andra stod utan skydd och den har nu kommit fram ur snön och den ser misstänkt död ut. Inga blad (doftar dock gott). Kan det finnas något hopp om liv i den?

Jag bor precis vid Mälaren (zon 2 gränsande mot zon 3), men vintern höll under -17 flera veckor. Dock var det tjockt snölager då.

Så....är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen på vintern?

PS Min timjan har också tittat fram och den är fantastiskt fin. Ser likadan ut nu som i somras.

rosmarin är städsegröna, men har man dom på friland kan dom bli bruna i bladen av köld, blåst och av vårsolen. i zon 2-3 kan det vara svårt för rosmarin att övervintra speciellt efter en sådan här vinter. men snön skyddar ju mycket så kanske finns där liv i dom.

själv fick mina plantor -19c en natt och dom lever nog inte.
Gulleviva
Jag bodde i lägenhet förrut och övervintrade min köpta rosmarin på stam i köksfönstret, österläge, med normal temp på elementet under i ett par år. Den stod där och blommade så fint! yes.gif På somrarna hade jag den på balkongen.

Bor nu i litet torp och glömde vattna den under en period. Torkade och verkar tyvärr död... slap.gif

Till sommaren skaffar jag en ny! Jag älskar rosmarin på klyftpotatis! Ljuvlig doft o smak! yaay.gif

Bockstensmannen
Bor i Göteborg Kvillebäcken och har haft en buske Rosmarin ute sedan i somras, den växte till sig rejält under sommaren och blev en kraftig buske.
Tänkte övervintra den ute där den står. Tog på skydd först nu i helgen då det var uppemot -7 till -8 grader. Innan har det nog varit iallafall runt -4-5 grader och den har inte sett det minsta skadad ut.
Nu snurrade jag in den i Bubbelplast, får se hur det funkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon