Hej ! Min äldste son har blivit ägare till en bostadsrätt på Söder i Stockholm - 26 kvm "stor"- men med en tillhörande "oinredd" liten terass i söderläge. Och hans trädgårdstokiga mamma har ju naturligtvis redan börjat fundera på hur man kan göra den lummig, mysig och lättskött ...Vad övervintrar t.ex. i krukor i stockholmsområdet ,utan täckning? Förslag på mysig "stil" önskas!/Åsa
kerstin z5-6
04-10-2007, 08:22
Väldigt många perenner , stora gräs mmm -tåliga prydnadsträd tex de mindre syrenerna -Vad är temat o färger?
Ja du kerstin...kanske skulle höra med terassägaren om det innan jag rusar åsta´...men jag blev så tvärt exalterad ...började t.ex. genast fundera på vad jag kan gräva upp här hemifrån å ta med (till våren då förståss) ...och SAS är väl van att man kommer dragandes med grönt på planen

,eller? Vad tror du om krukmaterial då ? jag menar , fryser gör det ju faktiskt därnere också , kanske stora plast (hinkar) med ytterkrukor är bäst ur 'inte- frysa -sönder -avseende'...jag måste verkligen läsa på ... ett rejält vanligt syrenskott ska jag iaf gräva upp å plantera i en av mina komposter innan vintern ....och kanske dela sockertoppsgräset...och kärleksörten ...å en rejäl rugge heuchera... / Tack för svar ..nu måste jag knata till jobbet (blää) //Åsa
kerstin z5-6
05-10-2007, 06:57
Låter bra -krukorna bör även vara mycket väldränerade ...
Säfstaholm
09-10-2007, 08:56
Hej!
Jag har rosor (new dawn), alpklematis, vildvin, kaprifol, syrén, stammad svart vinbär, stammad krusbär, mynta, dragon, löjtnantshjärta, lökar på våren och ibland lite ettårigt blomsterfrö. Jag har satsat på större växter i större lådor och det har skött sig själv i flera år nu, bara jag vattnar och ger näring regelbundet.
De äldsta växterna flyttade in när jag gjorde det, för drygt tio år sedan. Alla bor numera i stora hemmagjorda trälådor på ben, i nordostläge. Tryckt virke, perforerad plast inuti, några dm leca i botten, kanonbra.
Min granne har en liten björk och inget mer, det är väldigt fint.
Tänk bara på att balkongen inte får belastas med mer än 100 kilo per kvadratmater. Viktig byggregel.
Den enda gemensamma nämnaren för mina växter är att de har en tillräckligt stor jordbehållare av en typ som dessutom inte kan frysa sönder på vintern.
Minst en halvmeter jord på bredden och minst lika djupt skyddar mot köld på vintern och uttorkande stekhetta på sommaren.
Odlingszonen gör att man kan ha i princip allt, även persikor och annat känsligt, bara det finns jord nog att skydda rotklumpen mot frost och uttorkning.
Men om växten inte får tillräckligt med jord som skydd är det enklast att kasta ut allt på hösten, för det spelar ingen roll hur tålig växten är. Ingen växt överlever naken i snön eller kokt i en hel dags stekande södersol.
Och om din son inte vill pyssla lite med växter kanske det där att odla är rätt dödfött från början, vad du än tycker. Balkongodling är mer krävande än frilandsodling eftersom växterna garanterat dör om man inte pysslar med dom.