|
Ammoura
02-10-2007, 22:37
Det är ju så tråkigt på hösten när ingenting får växa. Visst, min egensådda Citron (2 år) skjuter snällt skott när jag toppar den , orkidéerna blommar och klätterväxterna slingrar sig mer och mer runt gardinstängerna... Men ändå går jag och längtar efter att se något nytt börja växa. Ikväll kunde jag inte hålla mig. Kvällens sådd blev Pepparmynta, "Blomsterlönn", Paprika och Tamarillo. Får väl se vad som klarar sig, såg till att spara frön till våren också. Huvudsaken just nu är att något kikar upp iallafall  Någon mer som sått något nu i höst?
Jag kan aldrig hhålla mig...trots att jag svär på att jag inte ska ha mer.. Nu kan jag skylla på experiment, för jag har satt Gloriosafrön på 3 olika sätt för att se vilket som passar böst...om det nu blir något..Plus ett par Olivkärnor
Helen i Piteå Zon 5
03-10-2007, 08:28
 jo, det är svårt att hålla sig från att fröså lite  jag har bla. startat upp med 8 sorters Pioner, 2 sorter Anemoner, Corydalsi (Nunneört) och en massa Liljebulbiller
Jag har sått taklökar eftersom jag inte hittade dem som vandalerna hade kastat iväg i skogen...och jag har sått prakthibiskus 'Luna Red'...och ska snart prova att så två 'kött ätande' växter...'Venus flytrap' och 'pinguicula weser'...jag har ett litet akvarium på 12 L som jag tänkte ha till mina köttisar... Så du är inte ensam å vara lite ...
Jag har kaffebönor, citron, clementin i en sålåda. Hagtorn, rosor, olvon, äpple och clematis i ett kylskåp. För att inte tala om ett otal sticklingar av varierande art...
Ammoura
03-10-2007, 11:11
Jag har just lyckligt konstaterat att mina kentuckykaffe har kommit upp
Hur länge har du fått vänta? Grotiden på mina arabiska var 1-2 månader, och nu har det gått drygt 1 månad...
CITAT (Tosan @ 03-10-2007, 12:49)  Hur länge har du fått vänta? Grotiden på mina arabiska var 1-2 månader, och nu har det gått drygt 1 månad... JAg gissar att det var mig du menade. Det tog 14 dagar. Men var tvungen att slipa på fröna med sandpapper och blötlägga dem ett dygn innan sålådan. Alla fem tog sig!
CITAT (MariaS @ 03-10-2007, 12:52)  JAg gissar att det var mig du menade. Det tog 14 dagar. Men var tvungen att slipa på fröna med sandpapper och blötlägga dem ett dygn innan sålådan. Alla fem tog sig! Ja, jag menade dig Mina frön skulle bara blötläggas 1-2 dygn... Kanske borde ha filat lite ändå  ¨Nåja, nu är det ändå försent så vi får väl se vad det blir. Hade hoppats på att kunna ge bort i julklapp...
CITAT (Tosan @ 03-10-2007, 13:16)  Ja, jag menade dig Mina frön skulle bara blötläggas 1-2 dygn... Kanske borde ha filat lite ändå  ¨Nåja, nu är det ändå försent så vi får väl se vad det blir. Hade hoppats på att kunna ge bort i julklapp... Om du pillar lite försiktigt, ser du om de har svällt upp ännu. De ska bli ca tre ggr sin storlek innan de gror. Har de fortfarande sin normala storlek, kan du pilla upp dem och slipa på dem nu, så ska du se att det händer saker ganska snart. En erfarenhet som jag har gjort tidigare med liknande frön. Då väntade jag ett helt år på grodd, utan att ngt hände. Sen pillade jag upp fröna (friskt vågat...) slipade och vips var de uppe
Österläge
03-10-2007, 13:21
Jag har några aklejafrön som jag satte, mest för att se om det fanns nåt liv i fröna, har försökt så i flera omgångar tidigare i vår/sommar... Och den här gången grodde de!  Nu är ju bara frågan vad jag gör med dem, har inte plats inne så jag åf rnog slänga ut dem o se om de klarar sig... Annars får jag så nya till våren!
CITAT (MariaS @ 03-10-2007, 13:47)  Om du pillar lite försiktigt, ser du om de har svällt upp ännu. De ska bli ca tre ggr sin storlek innan de gror. Har de fortfarande sin normala storlek, kan du pilla upp dem och slipa på dem nu, så ska du se att det händer saker ganska snart. En erfarenhet som jag har gjort tidigare med liknande frön. Då väntade jag ett helt år på grodd, utan att ngt hände. Sen pillade jag upp fröna (friskt vågat...) slipade och vips var de uppe  Åh, tack för tipset! En har iaf lyft jorden lite såg jag igår. Ska ta och pilla lite när jag går ner ikväll får vi se
kerstin z5-6
03-10-2007, 15:02
jag har sått en del, och i princip prickat för allt  i jelitto och GN katalogen ..
Hej Maria S Jag kan nog inte heller hålla mig. Jag undrar vart man kan få tag i Kentuckykaffefrön. Blev riktig suden på att prova på den om det finns någon möjlighet att få tag i en sådan. Är lite tokig med blommor i alla varianter. Var i Turkiet på semestyer och där fick jag tag i några frön men jag erkänner jag vet inte vad det . Har nu satt dem i sålåda och vänte soänt om det overhuvudtagit blir något av det. Ha en bra dag. Momme.
CITAT (momme @ 03-10-2007, 18:04)  Hej Maria S Jag kan nog inte heller hålla mig. Jag undrar vart man kan få tag i Kentuckykaffefrön. Blev riktig suden på att prova på den om det finns någon möjlighet att få tag i en sådan. Är lite tokig med blommor i alla varianter. Var i Turkiet på semestyer och där fick jag tag i några frön men jag erkänner jag vet inte vad det . Har nu satt dem i sålåda och vänte soänt om det overhuvudtagit blir något av det. Ha en bra dag. Momme. Tja dessa fröna kom hem när Impekta hade sommarstädning på lagret och rabatt på hela sortimentet. De har massor med spännande fröer till perenner och vedartat just nu
joulanta
03-10-2007, 21:06
HEJSAN Vem kan hålla fingrarna i styr trots att det är höst?? Inte jag i alla fall har köpt fröer på tradera säkert 20 perenna fröer har satt hälften av det som var i påsarna nu och hälften ska jag sätta i vår Det är alla slags perenner Kaktusklint Liten tolvgudablomma Indisk fingerört Spetsbergsvallmo Gulklocka (zon 2-3) Buckleys penstemon Penstemon cardwellii - Penstemon m.m Tänker inte berätta för plantorna som kommer att vi har kalla vintrar uppe i norr.
Förutom några sorter pioner har jag inte sådd någonting,har plockat oxelbär som jag ska så,annars sår jag inte så mycket.Jo till våren blir det en del.
kerstin z5-6
04-10-2007, 08:30
Joulanta : jag tror inte du får problem med härdigheten hos någon av de nämnda inorr:) om du planterar dem så de trivs
*harkel* jag sådde Funkia, myskmalva (egna fröer, måste ju kolla grobarheten)  avocado, Ficus macrophylla och tre sorters Passiflora idag. Måste ju ha lite pyssel.
pusillus
05-10-2007, 20:46
Kerstin, sitter du och "maler igenom" -07 kataloger eller har du redan fått de nya?
Oj vad det kliar i fingrarna nu!
Ludvig Johansson
07-10-2007, 20:14
Inte heller jag orkar vänta till våren med min sådd. Blev en blandad kompott (kompost): Lite olika bananfrön (varav Musa sikkimensis Daj Giant grott, hurra!), ricin Carmencita, korstörne, kentuckykaffe (grodde efter 4 dagar med slipning, ingen förvätning), Maclura pomifera, Epigenea repens (tror jag), Catalpa ovata, Aesculus flava (gul hästkastanj), äkta valnöt, Platanus x hybridus (enl namnskylt men heter den verkligen så? Verkar vara lite kaka på kaka?), och lite annat jag inte minns. Egentligen är det hela ett test om det funkar att få plantorna att överleva med ljusrör över vintrern (efter att de grott...). Sedan blir det lite extra knivigt eftersom bananerna vill ha jättevarmt och träden kallt. Valnötterna sådde jag i en låda som jag grävde ned i backen. De är lite för stora för att köldbehandla i kylen tycker jag.
Kerstin....GN ?? Vad är det för företag ?? Egentligen är det inte klokt hr många postorder firmor det finns. ...Inte konstigt att man kommer i säng fram på morgontimmarna med så mycket att läsa, för jag kan inte låta bli trots att jag bara inte kan köpa mycket mer än granulerad kosk...t
CITAT (Ludvig Johansson @ 07-10-2007, 21:14)  Inte heller jag orkar vänta till våren med min sådd. Blev en blandad kompott (kompost): Lite olika bananfrön (varav Musa sikkimensis Daj Giant grott, hurra!), ricin Carmencita, korstörne, kentuckykaffe (grodde efter 4 dagar med slipning, ingen förvätning), Maclura pomifera, Epigenea repens (tror jag), Catalpa ovata, Aesculus flava (gul hästkastanj), äkta valnöt, Platanus x hybridus (enl namnskylt men heter den verkligen så? Verkar vara lite kaka på kaka?), och lite annat jag inte minns. Egentligen är det hela ett test om det funkar att få plantorna att överleva med ljusrör över vintrern (efter att de grott...). Sedan blir det lite extra knivigt eftersom bananerna vill ha jättevarmt och träden kallt. Valnötterna sådde jag i en låda som jag grävde ned i backen. De är lite för stora för att köldbehandla i kylen tycker jag. Det verkar som din platan är synonym med Platanus x acerifolia enligt denna hemsidan mvh Ciczi
CITAT (Ludvig Johansson @ 07-10-2007, 21:14)  Inte heller jag orkar vänta till våren med min sådd. Blev en blandad kompott (kompost): Lite olika bananfrön (varav Musa sikkimensis Daj Giant grott, hurra!), ricin Carmencita, korstörne, kentuckykaffe (grodde efter 4 dagar med slipning, ingen förvätning), Maclura pomifera, Epigenea repens (tror jag), Catalpa ovata, Aesculus flava (gul hästkastanj), äkta valnöt, Platanus x hybridus (enl namnskylt men heter den verkligen så? Verkar vara lite kaka på kaka?), och lite annat jag inte minns. Egentligen är det hela ett test om det funkar att få plantorna att överleva med ljusrör över vintrern (efter att de grott...). Sedan blir det lite extra knivigt eftersom bananerna vill ha jättevarmt och träden kallt. Valnötterna sådde jag i en låda som jag grävde ned i backen. De är lite för stora för att köldbehandla i kylen tycker jag. Flera av de träd som du har sått, bör övervintras skyddat i växthus, eller inne, de två första vintrarna. Även om man bor i de bättre zonerna. Jag har just nu ettåriga, mammutträd, pagodträd och ambraträd under belysning i växthuset just nu.
kerstin z5-6
08-10-2007, 08:44
Gardens North länk jag maler 07 katalogerna -kan inte vänta .....
Tack Kerstin...ännu en site att förlora sig i....
kerstin z5-6
09-10-2007, 14:39
Det är en Farlig" sajt eftersom ny frö inkommer hela hösten .. kan bli många best ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|