Söttok06
Jag köpte ett slags dvärgplommonträd där. Blåa plommon. Det står på tyska på etiketten. Är det någon annan som har köpt ett sådant här i forumet eller vet något om dessa? Jag tänkte plantera det på min odlingslott i morgon.

Hur djupt ska man gräva? Hur lång ifrån kan man plantera nästa träd eller buske? Ska man ha någon slags stödkäpp? Är det något annat som man ska tänka på?

Hur höga blir sådana träd?
Cilla
Om grundstammen är Pixi (ska stå på etiketten) blir trädet 2,5-3,5 meter högt ungefär, men det kan vara fråga om en ännu mer svagväxande grundstam också och eftersom de är mycket mindre utprovade i landet: Plantera i varmt läge, dränerat (vatten ska rinna ifrån området snabbt, dvs jorden ska vavra starkt grusblandad och trädet planteras på liten kulle)

Gräv brett, inte så djupt, dvs 1 meter i diameter och ca 50-60 djupt strax under trädet. Sätt i stödstolpar innan du fyller, fyll igen med samma lager jord som du grävde upp, ev utblandat med grus och sten om det är lerjord. Vattna rejält. De översta 20-30 cm kan du fylla med köpejord eller kogödsel. Sätt trädet så att det hamnar över marknivån, dvs på en kulle, och fyll på.

Sätt breda band eller rivna lakansremsor från trädet till stolparna så att inget skaver, sätt banden på lite lägre än halva stammens höjd. Det är rötterna som behöver stöd när trädet etaberar sig, inte kronan, den ska vaja.

Söttok06
I affären (Plantagen) sa de att man skulle gräva ner trädet i samma höjd som det stod i krukan. Stämmer det? Jag grävde djupare och hade mer jord ovanpå som en kulle, säkert 30 cm.

Kanske får jag dra upp trädet en aning? Hon sa också att det kanske skulle bli ca 2 m högt.

Cilla
Jo, jag vet hur planteringsråden brukar se ut.... Det är en av huvudorsakerna till att unga träd dör efter ett par år - att ägarna följt instruktionerna.

Instruktionerna är att göra en ganska smal och ganska djup "grop". Sedan sätta trädet/busken på exakt samma nivå som marknivån. Det sägs ingenting om vilken jord man ska använda, och eftersom de flesta av oss tror att köpejorden är bra så är det den vi häller i gropen.

Det som sker med alla uppgrävd mark och särskilt med mullrik jord, är att den sjunker ihop. Så det träd vi satt på samma nivå som marken kommer redan efter en säsong att stå i en liten svacka. Dessutom med köpejord nedifrån och upp i gropen. Det gör att vatten från omgivande marken samt regnvatten kommer ned i den smala gropen, och där blir markmiljön som en tvättsvamp. Att gropen är så smal gör att vattnet inte avdunstar. Trädet står och stampar i ett eller fem år innan det drunknar.

Man ska inte skotta upp jorden på stammen, det är riktigt. Men man ska sätta trädet så att översta jordskiktet som det hade i krukan/påsen/klumpen kommer ÖVER den befintliga marknivån, ca 15.20 cm över brukar vara lagom. Då kan jorden man gjort i bädden sjunka samman utan att trädet hamnar i en svacka.

och man ska inte hälla köpejord, mullrikt material, kompost, löv mm längst ned i bädden. Det ska ligga överst. Och man ska inte gräva så smalt som många beskrivningar visar och man behöver inte gräva så djupt. Det räcker att gräva 40 cm (lite mer än ett spadtag) om man gräver brett, t ex 1,5 cm diameter, och så gräver man ett spadtag till strax under trädet. Den befintliga jorden ska användas, det räcker oftast att man luckrat den genom grävning och om den är våt blandar man med grus elelr sten.
Söttok06
Om jag förstår dig rätt nu så ska jag ta bort den jord som jag skyfflade upp på stammen. Sedan lyfta upp plantan så att "krukjorden" sticker upp ca 15 - 20 cm ovan markytan. Men står den inte väldigt vingligt då, även om jag har en stödkäpp bredvid? Krukjorden är ca 30 cm hög.

Jag är nybörjar därför mina frågor.
Cilla
Japp, ingen jord på de överjordiska delarna, dvs i detta fall stammen. Sedan försiktigt luckra jorden så att du kan lyfta plantan utan att dra sönder ev rötter som hunnit ut. Sedan packa till jorden under plantan och ställa dit den igen på högre nivå, så att översta jordlagret på plantan (gamla krukjorden) kommer 20 cm högre än marken. Sedan fyller du upp med jord till krukjorden igen. Fyll upp så att kullen inte blir så brant. Du kommer att behöva extra jord/mullmaterial till detta.

Trädet kommer då att stå på en kulle och inte vingligt alls.

Jag har någon tekcning på min hemsida om detta i länk plantering, men den är inte helt bra. Visar iallafall hur trädet står på en kulle, med nya jorden upp till samma nivå som den hade i krukan.
Söttok06
Jättebra information, även på din sida för träd!
Innan jag går till jobbet i morgon ska jag gå ner på min lott och göra om min trädplantering. Nu har jag bara en stödkäpp, jag hoppas att det räcker för det lilla trädet. Det är ett dvärgplommonträd, så maxhöjden blir väl 2 meter.

Lät jättebra med gröngödningsväxter under trädet. Jag har en påse med just Honungsfacelia tror jag, det kan jag ju så i vår.

Eller funktar det också med Ringblommor av lite lägre sort? De ska visst också vara bra att han i jorden. Känner du till något om det?
Cilla
Ringblommor går bra de med, även om de inte tillhör de traditionella växterna osm gödslar jorden. Så tätt i vår så att de bildar lite av en matta som skuggar jorden. Bra med ringblomma är att de slokar ungefär samtdigt som trädet behöver vatten också, så då är det bara att ösa på...
Söttok06
Oj, vad fint det kommer bli med Ringblommor runt trädet och mellan mina tre Buxbombollar som jag planterat. I morgon ska jag genast ner och fixa om trädet. Sen får man vänta till våren....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon