Jag köpte ju två sorters rosor i våras...'Flora Danica' och 'Nina Weibull'...
...Nina har vuxit sig jättefin och blommar nu för andra gången...på henne har de bara ätit lite granna på bladena...så hon ser lite skabbiga ut ändå...
och på Floran så har det bara vuxit ut en ny gren på 'pinnen' och alla bladena har ätits upp så det ser ut som skelett men den fick en blomma iaf som nu har blommat ut...är hon dödsdömd till att övervintra?
Hur ska jag nu förbereda för rosorna inför vintern???...Nina är ju härdig från zon 1-5 och Floran är härdig från 1-3 och jag bor ju i zon 4...jag har säckväv som jag har hört att man kan linda in dem i...jag har ingen som helst erfarenhet av rosor så alla tips mottages tacksamt...
Den första är 'Flora Danica' och den andra är 'Nina Weibull'
[attachment=7983:005.JPG][attachment=7984:007.JPG]
Flora Danica kan du kupa ordentligt med kompostjord eller annan jord i november, eller när det blir frost även dagtid, den rosen är klen, inte mycket att täcka med väv. Nina Weibull mår inte heller illa av att få ett lager jord runt sig, även den fryser tillbaka trots att det är en zon 5 ros, men skillnaden är att den är snabbt uppe på våren. Flora Danica tar längre tid på sig och blommar senare.
kerstin z5-6
03-10-2007, 14:50
och än är det som sagt för tidigt ...
Okej...då väntar jag till november ungefär...
Vad använder man säckväven till då?...är det till buskar eller...är lite vilsen vad man ska göra med den...
kerstin z5-6
03-10-2007, 15:15
Säckväven ska läggas runt ,rosen o bindas fast som ett solskydd, uttorkande vind är den också bra för -saknar du snö kan du vänta med detta långt in i december ... -Blir som små paket

den är nästan viktigast på våren, som skydd-så de inte vaknar för tidigt
Går det bra med sån där grön vinterväv istället?
kerstin z5-6
03-10-2007, 15:59
javisst !
ingrid fuxwall
03-10-2007, 21:02
Ska man inte klippa ner??
Inte förrn till våren.
Om det fryser lite gör det ju mindre då än om man klipper på hösten, då blir det ju inte mycket ros kvar. Vet inte om det är därför, men så tänker iaf jag.
Klippa rosorna blir en signal till rosen att börja växa, istället för att gå i vila, avmogna som hösten är till för, då kan klena rosor frysa hårt som rabatt/Austin rosor, förra hösten och vintern lurades rosorna att växa, sätta knopp med en massa nerfruset som följd. Jag har klippt Kanadarosor här på höstarna men det har varit lite experiment för jag har så mycket på våren men bäst är nog att vänta.
kerstin z5-6
04-10-2007, 08:31
Generellt är att rosor klipps på våren -absolut inte-klippa i kall zon
Om man har blomknoppar på rosenbuskarna nu i zon 5, bör man knipsa bort dem?
kerstin z5-6
04-10-2007, 16:46
beror på om man har

hjärta till det -är de frostbrända o fula brukar jag ta dem ..efter det lugnar rosen ofta ner sig med knopp-producerandet
Oj vad många bra frågor och svar...nu behöver jag ju inte ställa dem själv...nu vet jag precis hur jag ska göra...tackar tackar allihopa för era förträffliga svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.