Belsebub
Hej,
Jag har citron, röd grape och apelsinplantor hemma. Bör man vattan dom med destillerat vatten eller klarar dom av det vanliga dricksvattnet som innheåller klor och kalk?
Ammoura
Jag vattnar med vårat vatten som har diagnosen "Ej drickbart" pga bland annat kalk, min egensådda citron verkar inte må dåligt av det utan växer för fullt.
Alexander-VG-zon3
dom klara vanligt vatten , har aldrig använt annat än kran vatten till mina citrus växter
Belsebub
Ok, då får jag tacka för svar. Fortsätter vattna med vanligt vatten till dom.
freddie
regnvatten är väl aldrig fel.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 06-10-2007, 21:27) *
regnvatten är väl aldrig fel.

beror var man bor , men annars så är det väl inget fel men just för citrus är det ingen mening med det då kran vatten funkar lika bra
freddie
CITAT (flaxss @ 06-10-2007, 21:37) *
beror var man bor , men annars så är det väl inget fel men just för citrus är det ingen mening med det då kran vatten funkar lika bra

Men hördu du flaxss, skall det inte vara lågt PH och lite kalk till citrus?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 07-10-2007, 12:28) *
Men hördu du flaxss, skall det inte vara lågt PH och lite kalk till citrus?

dom klara bägge , både surt och kalk
freddie
CITAT (flaxss @ 07-10-2007, 12:52) *
dom klara bägge , både surt och kalk

man kan klara sig på vatten opch bröd rätt länge också...
Belsebub
CITAT (flaxss @ 06-10-2007, 21:37) *

Jag bor i Linköping med Stångåvatten.
Lady Hamilton
Kran/regn/sjö eller (snö)smältvatten rolleyes.gif spelar inte någon roll men glöm inte att tillsätta näring under tillväxt perioden

Belsebub
CITAT (Lady Hamilton @ 08-10-2007, 14:50) *
Kran/regn/sjö eller (snö)smältvatten rolleyes.gif spelar inte någon roll men glöm inte att tillsätta näring under tillväxt perioden

Oki, tack för svar!
Ostranha
Jag är ganska säker på att ha läst att citrusväxter INTE gillar kalk. Om man bor i ett område med hårt vatten (kolla tvättmedelsförpackningen) tror jag att det kan vara en idé att använda regnvatten. Eller flaskvatten utan kolsyra kanske(någon som vet hur det funkar med växter?) Men det beror ju på hur seriös man orkar vara med sin planta. Destillerat vatten är väl hursomhelst något helt annat än kalkfritt vatten och inte bra för någon, varken människa eller växt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ostranha @ 12-10-2007, 11:40) *
Jag är ganska säker på att ha läst att citrusväxter INTE gillar kalk. Om man bor i ett område med hårt vatten (kolla tvättmedelsförpackningen) tror jag att det kan vara en idé att använda regnvatten. Eller flaskvatten utan kolsyra kanske(någon som vet hur det funkar med växter?) Men det beror ju på hur seriös man orkar vara med sin planta. Destillerat vatten är väl hursomhelst något helt annat än kalkfritt vatten och inte bra för någon, varken människa eller växt.

citrus växter tål båda sakerna mina växer utmräkt med vanligt vatten och har gröna fina blad och jag bor ändå i ett område med kalkrikt vatten . så kran vatten funkar utmärkt dom är inga utpräglade surjords växter . som magnolia

citrus limon
Soil pH requirements:
6.1 to 6.5 (mildly acidic)
6.6 to 7.5 (neutral)

Citrus aurantifolia
Soil pH requirements:
6.1 to 6.5 (mildly acidic)
6.6 to 7.5 (neutral)
7.6 to 7.8 (mildly alkaline)

Magnolia
4.6 to 5.0 (highly acidic)
5.1 to 5.5 (strongly acidic)
5.6 to 6.0 (acidic)
Belsebub
CITAT (Ostranha @ 12-10-2007, 11:40) *

OK, ska kolla det men att destillerat vatten inte är bra för växter stämmer inte, ex. köttätande växter och gardena är exempel på 2st. växter som vill ha destillerat vatten.
Det är i alla fall vad jag har läst rolleyes.gif
Piccante
Destillerat vatten skadar ju cellerna i kroppen om vi dricker det! Skulle tro att det får samma effekt på växtceller? Köttätande växter ska ju främst ha näringsfattigt vatten för de växer naturligt i väldigt näringsfattiga miljöer, dessutom är de kalkskyende.
Belsebub
CITAT (Markus_H @ 12-10-2007, 13:08) *
Destillerat vatten skadar ju cellerna i kroppen om vi dricker det! Skulle tro att det får samma effekt på växtceller? Köttätande växter ska ju främst ha näringsfattigt vatten för de växer naturligt i väldigt näringsfattiga miljöer, dessutom är de kalkskyende.

http://brutalablommor.se/care.htm
det var där jag läste det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon