Nybörjar-Linda
Här planeras inför kommande vår och jag funderar på att låta en enda röd ros få plats in min trädgård (bland de rosa, vita och lila skönheter som ska planteras nästkommande vår). Han sett bilder på Rosa Moyesii och tycker den ser otroligt vacker ut men sin röda färg och de enkla blommorna. Nu undrar jag; hur är den, hur stor blir den och vad är skillnaden mellan Rosa Moyesii och Rosa Moyesii Geranium? Doftar den starkt? Någon som har bilder???
Anders zon 1
Stor blir den! 2-3 m lär den kunna bli och den växer rätt snabbt. Någon särskild doft kan jag inte minnas att den har. Blomningen är rätt kortvarig, men de vackra nyponen pryder desto längre. Skillnaden mellan R. moyesii och R. moyesii 'Geranium' vet jag tyvärr inte mycket om.
EvaMJ
Jag har problem med mina två. De är tre eller fyra år och har aldrig blommat. Fryser ner och sen skickar de iväg långa pinnar under sommaren som fryser ner igen. Zon 3. Har nu förstått att de inte vill stå i lera utan hellre i sandig jord och inte få så mycket gödsel.
Nybörjar-Linda
Tack för svar! Då får jag blanda upp vår lerjord ordentligt med grus och rosjord... Måste göra ett försök. Det är den enda röda ros jag fallit för wub.gif
renate
Jag grävde upp mina 2 buskar förra hösten för de såg inte klok ut i den rabatten mot gatan,jag delade de till 4 plantor,en planterade jag framför min tjujahäck,de andra jordslog jag i en pallkrage över vintern.Den vid häcken har växt jättebra och blommat i somras som om hon sldrig blev uppgrävt.De andra tre har fått en plats med och mår jättebra.De står lite mera skyddat nu,innan stod de ut mot gatan utsatt för nordan och växte väldigt spretigt.Oj vilkn utläggning det blev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon