Johanna V
Hej.
Nu behöver jag hjälp igen. Denna gång önskar jag förslag på häckar som man kan klippa lågt (ca 50 cm), är täta, inte är för breda, tåliga för blåst och som gärna har en ljus färg.

Alla tips mottages tacksamt!

Mvh
KURT
Man kan nog i princip hålla ner alla häckar som tål klippning på 50 cm höjd. När man talar om låga häckar så tänker nog de flesta på buxbom, och de är ju ljusa, men de växer ju lite långsamt. Och det tar lång tid OM de når 50 cm!
Johanna V
CITAT (KURT @ 03-10-2007, 12:35) *
Man kan nog i princip hålla ner alla häckar som tål klippning på 50 cm höjd. När man talar om låga häckar så tänker nog de flesta på buxbom, och de är ju ljusa, men de växer ju lite långsamt. Och det tar lång tid OM de når 50 cm!

hmm, ok.
Det är nog bättre i så fall att välja en häck som kan växa sig högre. Jag är ute efter en häck som är komakt hela vägen och inte särkillt spretig... Dettutom vore dte ju önskvärt om den växta ganska snabbt. Men tack för svaret i alla fall.
Cilla
Nästan oavsett var i landet är: Måbär och forsythia har båda ljus bladmassa, växer snabbt och tål det mesta. Rosenspirea om du inte vill formklippa, men den har märkare bladverk, kan kombineras med de andra lågväxande spireorna.

Jag skulle inte välja en storväxt buske/träd till en låg och smal häck, de stammar upp sig efter en tid och man vill ofta byta ut dem när de blivit grovstammiga med litet spret i ytterkant. Men på kort sikt går det att hålla nästan vilket växtslag som helst litet.
Johanna V
CITAT (Cilla @ 03-10-2007, 13:29) *
Nästan oavsett var i landet är: Måbär och forsythia har båda ljus bladmassa, växer snabbt och tål det mesta. Rosenspirea om du inte vill formklippa, men den har märkare bladverk, kan kombineras med de andra lågväxande spireorna.

Jag skulle inte välja en storväxt buske/träd till en låg och smal häck, de stammar upp sig efter en tid och man vill ofta byta ut dem när de blivit grovstammiga med litet spret i ytterkant. Men på kort sikt går det att hålla nästan vilket växtslag som helst litet.

Ok tack för svaret.
Ska titta på måbär och forsynthia.
Oj, jag vill ju inte att häcken ska stamma upp sig. Får vara extra noga med att välja småväxande buskar/häckar!
Wetter
Du kan ju använda dig av Ligustrum – vulgare Liguster men den är inte ljusgrön den är mörkgrön i färgen. Men den blir tät och fin och passar att klippa lågt.
Johanna V
CITAT (Wetter @ 03-10-2007, 17:27) *
Du kan ju använda dig av Ligustrum – vulgare Liguster men den är inte ljusgrön den är mörkgrön i färgen. Men den blir tät och fin och passar att klippa lågt.

Tack för förslaget. Verkar vara en bucke/häck som passar bra (bortsätt från att den inte är ljus, men man kan ju inte fåt allt smile.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon