Full version: plantförslag
vallen
Jag behöver hjälp. Jag har en vall/slänt som är ca 20 m lång och 1 m hög, en plan yta uppe på som nästan är 1 m. Den är släntad på ett par meter. Vad ska jag plantera på den.

Har tänkt kanske ngt marktäckande och ngn buske. Allt för att undvika ogräs.

Kan jag använda markduk om jag ska plantera murgröna som marktäckare?

Tacksam för alla förslag.

Awesome
Hejsan!

I vilket väderstreck ligger vallen? Om den har söderläge och du har jättemycket kompost till ditt förfogande samt känner för att göra ett roligt (och gott) experiment, kan du i mitten på maj gräva ett antal jämt fördelade gropar på 60 x 60 cm (ca 40 cm djupa) över hela slänten. Spara varje grops grässvål och lägg den uppochner i botten på gropen efter det att du grävt bort jorden. Jorden kan du sprida ut runtomkring groparna. Fyll sedan groparna nästan till bredden med kompost, ev. blandat med överbliven jord om du inte har så mycket kompost. Stoppa sedan ner 3 eller 4 squash- eller pumpafrön i varje grop och vattna. Se sedan till att komposten inte torkar ut och håll jorden mellan groparna lucker (hacka bort nya ogräs ca 1 gång i veckan). När plantorna sedan kommer igång med sin enorma bladmassa, får ogräset mindre chans att etablera sig. Du kan leda plantorna så att de täcker största möjliga yta. Efter jätteskörden blandar du ner all bladmassa, slänger på lite extra kompost samt sår vinterråg som våren därpå blandas ned i jorden. Sedan kan du fortsätta att odla allt möjligt; vill du ge dig på näringskrävande perenner eller grönsaker, får du blanda ner brunnen gödsel minst två veckor innan du planterar eller sår.
Ett annat alternativ är att odla potatis under en säsong för att göra det svårare för ogräset.
Själv testade jag med squash- och pumpaodling på en slätt i våras och det fungerade jättebra. Som jämförelse gjorde jag samma grej på en horisontal yta, men där blev squashen mindre till storleken och även bladmassan var betydligt mindre. På en annan slätt grävde jag en 10 m lång sparrisbädd (för grön sparris) där jag blandade jorden med grus och brunnen fårgödsel. Samtliga 70 plantor kom upp!!!

Lycka till!
Åsa
Fenja
Hej och välkommen hit!!
Vilken växtzon bor du i? Murgrönan är inte härdig så långt upp i landet. Vill du ha en blommande slänt? Vilka färger tycker du om? Hög eller låg växtlighet? Vilket väderstreck ligger slänten i?
Om jag skulle plantera en slänt skulle jag först sätta de växter jag vill ha i stora rejält tilltagna planteringsgropar. Sedan skulle jag täcka all mark runt om med ett lager blöta dagstidningar, ju tjockare desto hållbarare att gå på och så. Därefter markduk över alltihop och så skulle jag lägga ett lager jord (5-10 cm) och kanske täckbark (minst 10 cm) och plantera eventuella marktäckare i det.
Mvh
Fenja
vallen
Tack,

Vallen ligger med den delen som vi ser från vårt hus i sydöst, det är den som ska planteras.
Jag skulle villja ha blandat med "höga"( ca 1m) och låga växter och gärna en bra marktäckare. Vad ser bäst ut, ha "höga" växter uppe på vallen eller på slänten?

Vi bor i Skåne.

/ Maja
renate
Det låter precis som vallen sonen och hans sambo har.För att förhindra ogräs så planterade de en massa olika växter och en del buskar,lite fröer spridde de ut med.Pioner,hostor rosenflockel är ett litet urval.Jag bidrog med en del växter jag hade delat,slänten är inte ferdigt än,för den är väl mellan 20 och 30m långt och rätt högt.De bor i ett nybyggt område och grävmaskinen lade på matjord och jämnade till krönet.
Jag tror det blir snyggt med olika höga växter och lite marktäckand,murgröna skulle ta över allt så det rekommendera jag inte.Större stena lite nergrävt håller värmen och jorden på plats.
kerstin z5-6
Håller med Renate -en slänt blir vackrare med grupper av växter i olika höjder , skira höga kan stå framför kompakta lite lägre om de har olika blommningstid

Ewa L
Jag gjorde min slänt för två år sedan. Visserligen inte 20 m, men kanske 7. I övrigt lika.

Jag valde grupper av rosor på platån. De var i olika höjder och två färger, terracotta och vita. (Westerland, Iceberg, Flora Danica o Karen Blixen.)
Marktäckande vita rosor i slänten (Swany) tillsammans med lite andra marktäckare utan utpräglad blomning. (Lammöron, Krypmalört, Silverek, vit Vintergröna ...)

En slänt i det läget är egentligen en av de bästa platserna du kan ha i en trädgård, så tänk gärna efter lite extra innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon