Full version: Vallmofrö?
Mi70
Jag gick för några dagar sedan förbi en rabatt med två olika sorters vallmo, dels fleråriga jättevallmo i lysande rött, dels en ovanlig sort av helt rosa, fyllda vallmo, förmodligen ettårig. Jag kunde inte låta bli att knycka två fröhus. Jag tänkte att de nog inte var mogna men öppnade iallafall dessa med en vass kniv och skrapade ner de små fröna i krukor, sedan täckte jag tunt med sand. Den ena frökapseln hade nog hunnit stå ett par veckor, medan den andra nog var alldeles "ny", dvs blombladen hade nyss släppt.

Finns det någon chans att fröna gror, eller måste fröna vara mogna, dvs så att kapseln öppnar sig av sig själv????
Ti bee
Den alldeles nya kapselns grobarhet tvekar jag på, men eftersom vallmo generellt sett gror ganska snart så får du ju snart besked! smile.gif Att prova skadar ju inte. Men oftast är det bäst att vänta tills växten är redo.
mynta
Ettåringar HATAR att förodlas & flyttas på...DE dör eller blir i bästa fall förkrympta & vägrar blommma, tyvärr! Bättre att direktså dem antingen nu eller till våren.

De perenna går däremot utmärkt att flytta! smile.gif

För att vallmofrö ska vara grobara, så ska kapseln vara brun & rassla. Då vet man att den är färdig...

Den rosa varianten! Var kapseln stor & bullig, samt plantan blågrön så var det rosa pionvallmo, apropå inget alls. Var kapseln liten som en lillfingernagel, så är det nog en kornvallmovariant...
cissi i onsala
Jag har också läst om och hört folk säga att vallmo inte går att flytta.

Själv sådde jag pionvallmo för första gången i år, på ett av ställena hamnade de bakom blåklinten som blev minst dubbelt så stor som den brukar, så den fick dåligt med ljus. Då tog jag som jag läst, hjälp av en tesked och flyttade några av de små plantorna och vattnade rikligt. Efter ett par dagar såg de ut att trivas bra, då flyttade jag några till. Nu har de fått knoppar som är påväg ut(jag sådde ganska sent).

När jag flyttade såg jag till att få med en liten rotklump.

Lycka till! Hälsn Cissi i Onsala
mynta
Nämen tjena Cissi! Så du har hittat hit till sist... wink.gif laugh.gif
mynta
Fann lite vallmokapsar häromdagen som mina troll "skördade" gröna. De hade nu på ngn vecka legat ute i trädgården torkat & lyft på hatten, knöfulla av mogna fröer! Så det finns hopp Mi70, om du ännu inte har hunnit så. biggrin.gif
Mi70
Tyvärr har jag hunnit peta ner dem i krukor!!!!!!! Får gå tillbaka till stället med de underbara vallmona och knycka en till kapsel!! Tack för tipset!
Kerstin i Malmö
Men du, varför inte fråga ägaren först!!
Själv har jag haft "svarta" pionvallmo i år och delat med mig till de som frågat. Fick i retur av en äldre herre frö till en rosa samt en cerise variant.

För några dagar sedan fick jag mina vallmokapslar skövlade nattetid... Troligen någon som trodde sig kunna få lite "roligt" av dem... Tack och lov har jag knipsat någon kapsel innan så jag har frö till nästa säsong.

Kerstin
Susanne i Linköping
Ja, fråga ägaren först! I fjol var den någon som knyckte ALLA fröståndarna till en blomma som jag tyckte var extra fin och tänkt ta frö av. Ev. var det flera som var framme, den första damen som tog 2-3 stycken såg jag men ville inte bråka om så lite, men när jag några dagar senare fick se att allt var borta blev jag faktiskt ledsen. Kanske var det ett antal personer som var och en bara tog ett par fröställningar, men jag fick ju inga själv. sad.gif

När jag själv frågade en medkolonist om jag fick ta frö fick jag inte bara ta så mycket jag ville utan dessutom har han sedan dess hälsat glatt på mig (han var ganska reserverad innan).

Goda grannar och medkolonister kan man inte få för många av. rolleyes.gif
Mi70
Skulle aldrig knycka från en trädgård, detta var från en plantering utanför ett hyreshus - svårt att veta vem man skall fråga.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon