Full version: Sätta tulpaner mm
Österläge
Jag har köpt tulpanlökar, snöstjärnelök (chionodoxa luciliae) och kirgislök (allium aflatunense) som jag tänkte samplantera, eftersom de blommar olika tider. Tyvärr glömde jag köpa jord... Har antingen gammal jord som är kvar i krukan från förra året, eller plantagens kogödsel... Vad är bäst tror ni, eller ska jag blanda dem? Är lite orolig att rent kogödsel blir för starkt för dem, lökar behöver väl inte så mycket näring? Eller är plantagens gödsel så dålig o svag att det mer är som jord..?

Hoppas på snabba svar, som vanligt ute i sista litern... blush.gif wub.gif
Tosan
JAg skulle nog blanda lite gödsel i den jord du har... Som sagt, de verkar inte va så kinkiga, bara du får ner lite näring till dem så lär de ta sig. Herregud, massor med lökar börjar ju blomma bara de får vatten tongue.gif
Österläge
Ja det är sant. Jag gjorde som du föreslog, då borde det ju inte kunna bli varken för mycket eller för lite näring, så att säga... Hur är det med vattning, ska man vattna lökar under vintern eller ruttnar de då? *suck* vilken nybörjare jag är... blush.gif unsure.gif
Tosan
hmmm, jag har ingen aning heller om jag ska va ärlig. Jag brukar inte vattna, det brukar va fuktigt nog ändå på höstarna... Men sen om man borde eller inte...
renate
Om du har de i kruka vattnar du nu det räcker annars ruttnar de
Österläge
OK, tack! Jag har vattnat igenom dem och nu ska jag inte vattna mer, vill ju inte att de ruttnar!
Ciczi
När jag sätter lökar i backen så vattnar jag samma dag som jag satt dem, sedan får de inte en droppe vatten av mig. Det får naturen själv sköta...

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon