|
Har tidigare bara sett denna som ett 3 meter högt exemplar på vellingeblomma då jag nu hittade detta ex på Palleten i Malmö, någon som kan gissa vad det är... DSC02204.jpg DSC02205.jpg
En jag-vill-också-ha-blomma, fst jag har massor redan
Den var mysig
Det var ngt att försöka få tag på .
kom igen nu någon kunnig. Vill också veta vad den heter
jan_malmberg
04-10-2007, 08:48
CITAT (Pema @ 03-10-2007, 15:24)  Har tidigare bara sett denna som ett 3 meter högt exemplar på vellingeblomma då jag nu hittade detta ex på Palleten i Malmö, någon som kan gissa vad det är... DSC02204.jpg DSC02205.jpg Jaha du, men kan du inte fixa en sådan till din pappa oxå Väntar på ett positivt svar per omgående Pappa
Hi, hi, är ni en familj som kommunicerar via Odla? Kul! Jag önskar mig också en även om jag inte tillhör familjen. Men är det ingen som vet namnet? Är det kanske en Skvader?!
Du behöver inte oroa dig längre fick tag i sista exemplaret(var tydligen populär)till dig
jan_malmberg
04-10-2007, 20:22
CITAT (Pema @ 04-10-2007, 20:40)  Du behöver inte oroa dig längre fick tag i sista exemplaret(var tydligen populär)till dig  Då tackar Pappa sin son, för att han offrat sig. Det var ju tur för ett fortsatt släktskap "L" Nu finns den okända växten i Malmö och Hyltebruk.
Susann N
07-10-2007, 10:25
Bladen påminner om nån form av aralia (det finns visst olika sorter) dom brukar ha såna flikiga blad, men stammen verkar vara väl tjock, men den kanske blivit mycket beskuren?
Blomstertanten
07-10-2007, 10:38
Så läcker ! Stammarna påminner lite om kraftiga pelargoner Aralialik kan jag nog hålla med om I denna tråd finns det fler "familjer"  Min blivande svärdotter  har visst skrivit här ! Eller går jag händelserna i förväg "svärdotter" ? Nu har jag googlat lite på aralia och Schefflera som den heter på latin, men inte så mycket likhet. De flesta aralior har ju mer rundade blad.
Blomstertanten
09-10-2007, 21:22
Finns det ingen som kan berätta vad det är ????? Håller ju på att grubbla mej tokig !  Ok, jag vet att jag bode sagt tokigare !!!!
jan_malmberg
10-10-2007, 08:24
Hej alla växt fantaster Hjälp! Hej här är pappan till Pema, går in här flera gånger per dag. Man har ju näst intill abstinensbesvär av att inte få reda på vad detta är för växt..
Alexander-VG-zon3
10-10-2007, 11:09
kolla om den blöder vit växtsaft
annars kan det kanske va en sort av Jatropha !!??
du behöver ta bättre kort , som där tillväxten sker och små blad och stam m.m så är det lättare att se vad det kan vara
Både positivt och negativt detta, glad att växten är så ovanlig att 100 inte berättar att den finns i varje ica butik, negativt att inte veta något om den. Här kommer en ännu närmare bild , efter önskemål, hoppas den hjälper något. ännu närmare
någon Pachira kanske? mvh inger
har kollat, ser tyvärr inte ut som det var någon sådan.... Börjar bli ett mysterium detta....
AntoonW
13-10-2007, 16:46
Skulle kunna vara en Cnidoscolus chayamansa men är inte helt säkert. Den blommar med små vita blommor och tillhör euphorbiasläkten.
//Antoon
ser ut som du är på rätt spår, äntligen
Blomstertanten
14-10-2007, 09:14
Ja, nu börjar de likna nåt Trädspenat kallas den visst. Hittade nåt om att man tydligen kan äta bladen  Men inte vet jag om jag skulle våga prova !
verkar som växten nu är till fullo identifierad Cnidoscolus chayamansa - Maya Spinach Tree tusen tack alla för er stora hjälp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|