|
Nu är det bara knappt två veckor kvar! Fröna ska vara insända senast 15/10. Måste erkänna att jag helt missade stoppdatumet förra hösten... Men nu har jag gjort i ordning mina frön, bara att posta paketet så är det klart!
Helen i Piteå Zon 5
03-10-2007, 17:05
Håller på för fullt!
Irene_L
03-10-2007, 17:07
Jag har precis blivit medlem i STA.  Jag letade efter information om hur det är med frönförmedlingen men jag hittade inte svaren på mina frågor. Svaren finns säkert men jag kunde inte hitta dom så jag försöker här. Det jag undrar över är följande: * Om man skickar in frön hur många portioner får man välja då och vad kostar det då? * Om man inte har samlat in frön..hur många får man välja då och vad kostar det då?
Margith
03-10-2007, 17:43
Nu minns inte jag tvärsäkert, jag har bara donerat fröer ett enda år. Men så här minns jag det: Fröerna kostar 80,- Som icke frö-donator får du välja 20 portioner. Som frö-donator får du välja 25 portioner. Som frö-donator expedieras din beställning före icke-frödonatorernas, vilket ju innebär att du har större chans att få ditt förstahandsval.
Det året jag donerade fröer fick jag alla mina 25 förstahandsval, de år jag inte donerat fröer har jag fått ca 15 av mina förstahandsval. Så har du fröer: skicka in dem!!
Irene_L
03-10-2007, 17:57
 för svar. Då kanske jag ska våga att skicka frön.
Irene_L
03-10-2007, 20:59
Nu har jag en fråga till.  ...När man samlat in frön...ska man lägga dom i portionskuvert? Eller lägger man alla frön av en sort i ett större kuvert? Ja ni ser...det är många frågor jag har
Margith
03-10-2007, 21:20
Skicka in varje sort i ett stort kuvert. De packar om det i portionspåsar.
Eva 33c
03-10-2007, 21:23
Du lägger alla fröer av samma sort i ett kuvert. "Frögänget" portionerar sedan i egna påsar med frönummer och donatornummer på. Man måste skicka in minst 5 sorter för att "räknas" som frödonator och få välja 25 påsar och bli expedierad med förtur.
Irene_L
03-10-2007, 21:29
pusillus
04-10-2007, 17:17
Hela året har jag tänkt att nu i sommar/höst ska jag minsann också skicka in till STA, men saken är den att nu börjar jag bli feg. Tänk om de tycker att mina sorter inte är tillräckligt bra, där är ju många samlare som skickar in så exklusiva sorter, något sådant kan jag inte erbjuda direkt.
Namnsorter gäller väl inte om man har flera så de kan ha korsat sig eller? Hur stora måste fröportionerna /sort vara?
CITAT (pusillus @ 04-10-2007, 18:17)  Hela året har jag tänkt att nu i sommar/höst ska jag minsann också skicka in till STA, men saken är den att nu börjar jag bli feg. Tänk om de tycker att mina sorter inte är tillräckligt bra, där är ju många samlare som skickar in så exklusiva sorter, något sådant kan jag inte erbjuda direkt.
Namnsorter gäller väl inte om man har flera så de kan ha korsat sig eller? Hur stora måste fröportionerna /sort vara? Jag har också samlat frön i höst men nu börjar jag bli lite som du och fegar ur…. Några sorter som inte behöver kyla har jag till och med provsått för att inte lura på någon frön som inte vill gro Jag har t.ex en Polemonium caeruleum ssp yezoense, mörkbladig som är jättesnygg men jag har ju helt vanliga blågull också så vad kommer det att bli av de ömt insamlade fröna?  /Anki
Jag har en del fröer men inte tänkt att skicka in,jag vill inte ha 25 fröpåser.Jag byter eller ger bort mina fröer.
ingrid fuxwall
04-10-2007, 21:30
CITAT (pusillus @ 04-10-2007, 18:17)  Hela året har jag tänkt att nu i sommar/höst ska jag minsann också skicka in till STA, men saken är den att nu börjar jag bli feg. Tänk om de tycker att mina sorter inte är tillräckligt bra, där är ju många samlare som skickar in så exklusiva sorter, något sådant kan jag inte erbjuda direkt.
Namnsorter gäller väl inte om man har flera så de kan ha korsat sig eller? Hur stora måste fröportionerna /sort vara? Håller helt med dig - mina frön är väl inget att ha, jag som inte ens har elimintära kunskaper om hur man plockar frön. ingrid
CITAT (renate @ 04-10-2007, 21:00)  Jag har en del fröer men inte tänkt att skicka in,jag vill inte ha 25 fröpåser.Jag byter eller ger bort mina fröer. Jag beställer inte alltid från frölistan - men jag skickar in mitt överskott så att de medlemmar som vill får ta del av det.
kerstin z5-6
05-10-2007, 08:09
Näää-nu tänker ni knas... ALLA frö som sänds in är öppenpollinerade i trädgård det innebär att: Inget kan sändas in under annat än artnamn , men ev med kommentar -typ Polemonium caeruleum kommentar från donator frö av Polemonium caeruleum ssp yezoense, mörkbladig Inte ens samlarentusiaster kontrollerar binas pollineringar Om alla resonerade som ni -hur mycket frö skulle de då vara på listan ? Vilka fröer skulle ni valt som nybörjare ?-Antagligen de ni känner igen till namnet ?de första gångerna i alla fall .. samla o skicka in -gör du det inte ska detta i alla fall INTE baseras på att "de är för vanliga frö" eller de duger nog inte "... Det behöver inte vara jätteportioner-tex av grönlilja -Zigadenus elegans kan man ofta se i listan att tre eller fyra donatorer är inblandade-... Tänk på att fröna bör vara rensade-inget "skräp" med .. K
Helen i Piteå Zon 5
05-10-2007, 10:10
Så sant som det är sagt Kerstin!  Alla frön duger!!!!! Rensa nu på och skicka in!  / Helen
ingrid fuxwall
05-10-2007, 18:55
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-10-2007, 09:09)  Näää-nu tänker ni knas... ALLA frö som sänds in är öppenpollinerade i trädgård det innebär att: Inget kan sändas in under annat än artnamn , men ev med kommentar -typ Polemonium caeruleum kommentar från donator frö av Polemonium caeruleum ssp yezoense, mörkbladig Inte ens samlarentusiaster kontrollerar binas pollineringar Om alla resonerade som ni -hur mycket frö skulle de då vara på listan ? Vilka fröer skulle ni valt som nybörjare ?-Antagligen de ni känner igen till namnet ?de första gångerna i alla fall .. samla o skicka in -gör du det inte ska detta i alla fall INTE baseras på att "de är för vanliga frö" eller de duger nog inte "... Det behöver inte vara jätteportioner-tex av grönlilja -Zigadenus elegans kan man ofta se i listan att tre eller fyra donatorer är inblandade-... Tänk på att fröna bör vara rensade-inget "skräp" med .. K Nu tillhör jag ju dem du kallar knas men inte kan jag i min enfald att någon vill ha mina simpla frön - så är jag nog inte ensam om att tänka
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-10-2007, 19:55)  Nu tillhör jag ju dem du kallar knas men inte kan jag i min enfald att någon vill ha mina simpla frön - så är jag nog inte ensam om att tänka Synd om du och flera med dig tänker så. Kolla in förra årets lista så ska du se så många vanliga sorter det finns. Första gångerna jag beställde frön från frölistan valde jag just såna sorter som jag kände igen namnet på. Så småningom, efter något år så började jag kolla in mer ovanliga sorter. Jag tror att många många gör så, "alla barn i början" om man så säger. Det är nog som med allt annat - man väljer lättare saker i början innan man ger sig in på de mer avancerade/svårare.
Japp, då var det gjort….Fröna till STA är rensade, paketerade och färdiga att läggas på brevlådan i morgon.
I och för sig så är det första året som jag samlar frön på ”riktigt” men nog tycker jag att det är ovanligt trögt att få mogna fröna. Flera sorter kommer överhuvudtaget inte att ge några frön i år.
Fröna som jag skickar in är: Allium caeruleum Campanula latifolia, Alba Delphinium tatsienense Hyssopus officinalis, frön från blå blommande Lewisia pygmaea Meconopsis betonicifolia Mertensia maritima syn. M. asiatica Polemonium caeruleum , frö av Polemonium caeruleum ssp yezoense, mörkbladig
/Anki
kerstin z5-6
07-10-2007, 19:03
Nää Ingrid -jag sa nu tänker ni knas ...Och jag tror fortfarande att huvudelen av listan består av sk vanliga perenner  Om de sent mogna fröna håller jag med -Gentianan hinner jag inte samla in nåt alls av -... Schysst frölista Anki!
Irene_L
07-10-2007, 19:06
Oj ...är det bara perenner som man ska skicka in??
kerstin z5-6
07-10-2007, 19:11
Några få anueller förekommer , diskussion har förts om de ska vara kvar -i huvudsak perenn frö- Ja
Irene_L
07-10-2007, 19:17
Ok..då vet jag. En annan fråga. Jag har frön från den här blomman . Jag har köpt den som Axveronika. Nu är jag osäker på att det är en sån. Jag funderar på om det är en strandveronika istället. Jag vill ju inte skriva fel namn på fröna. axveronika.JPG Axveronika heter den blå blomman. Längst fram syns en Allium, en Sphaerocephalum. axveronika och allium.JPG
Eva 33c
07-10-2007, 19:26
Jag kan inte hjälpa dig, men kanske kan du med hjälp av besrivningen på den här sidan klura ut det hela. Det står att de är snarlika och dessutom kan hybridiserar med varandra i flera led. Är du osäker så skicka in fröerna under namnet Veronica sp eller sätt ett frågetecken efter namnet; "veronica spicata?". Någon annan kanske har ett säkert tips på identifiering. sp=species = "art"
Gunilla i Ekeby
07-10-2007, 19:35
Tack för påminnelsen! Jag hade helt glömt bort att det redan är dags att skicka in. Jag har en del frö från kobrakallor (Arisaema) men de är fortfarande helt gröna och hinner inte mogna i tid. Plantorna vissnar ner nu och frågan är om fröna mognar ändå om jag tar in frökolven och låter den ligga varmt och torrt. Någon som provat ? Jag tror att man kan skicka in frö senare om man i förväg meddelar vilka frö det gäller men jag är osäker på hur jag ska göra med kobrakallorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|