Hanna Granberg
20-07-2003, 13:02
Hur tätt ska amn sätta så backtimjanplantor, ca 5*5 cm stora?
Hur stort område har du till dem? På sikt brer de ut sig hur mycket som helst så det kanske räcker med en till att börja med?
Hanna Granberg
03-08-2003, 12:43
En räcker nog inte det är ganska stort område (ja g är inte så bra på yter), men det är i varje fall ett par meter brett och tiogågoer så långt
e_sedell
03-08-2003, 21:25
sätt dem i förband med 30-40 cm mellanrum. Du växer du ihopp under rimlig tid. Du kanske skulle kunna ha ännu stärre mellanrum. Du kan ju hjälpa dem på traven genom att dela plantorna vartefter. Det kanske går redan när du köper dem...
Hanna Granberg
30-08-2003, 11:01
Hur mennar du?
Olika timjan sprider sig olika snabbt. Vissa krypande är tåliga mot höstväta, kyla mm medan andra inte är det. En typ av gråtimjan (gråblå blad, stark parfymerad doft när an tar på den) tål nästan vad som helst. Andra gråtimjan sprider sig ofta snabbare än backtimjan. Vitblommande backtimjan och vitbladbrokig är mer känslig och långsamväxande än lilablommande.
Jag har planterat ca 10 olika krypande timjan på ett område ungefär lika stort som ditt. Det är bra att blanda grov sand i jorden. Timjan gillar inte att stå i vått.
När jag köpte plantorna klippte jag isär dem. Börja med saxen nedifrån i rotklumpen och klipp uppåt genom jord och rötter. När du kommer till plantan kan du dra lite försiktigt så att de skiljer sig ifrån varandra.
Avståndet mellan plantorna kan vara ca 30 cm. Man får försöka hålla ogräsfritt i början så att de orkar krypa ut.
e_sedell
30-08-2003, 17:59
Med förband menas att man sätter varannan, inte mitt emot varandra. Humm, hur ska jag förklara.
Så här i af;
*mmm*mmm*mmm*mmm*mmm*m
mm*mmm*mmm*mmm*mmm*mmm*
*mmm*mmm*mmm*mmm*mmm*m
Som du ser så kan man se rader åt båda hållen. Förstår du nu?
m är mellanrum.
Cilla, varför med sax? Det är väll dumt att förstöra en sax?!? Jag brukar dela med bara händerna.
Hanna Granberg
01-09-2003, 19:35
Jag fattar unge fär som en tegelväg, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.