Full version: ID hjälp
HelenN
Tjohooo!

Undrar om ni kan hjälpa mig? Den första bilden är en orange blomma på ca 25-30 cm långa smala stjälkar. Jag hittade dem efter vägen när jag var ute & gick & grävde upp några med fingrarna:tummenupp:. De har små oranga....fina blommor enl bilden (taget uppifrån)...någon som vet vad det är?

Bild 2 + 3 är på ett träd som finns i min trädgård. Den har varit yvigare men jag har klippt ner den så detinte sticker ut grenar här & var. Det finns inga knopp eller blommor i den utan bara blad. Någon som vet ?? thanks.gif

okände.jpg

okänd.jpg

okända.jpg
MariaS
Bild 2+3 gissar jag är ginnalönn
yla
och jag gissar att det är olvon på två tre
Lena i Torslanda
Jag tycker också att det ser ut som olvon Ginnalalönnen har inte sådan blad.
Boxer
Rödfibbla
HelenN
CITAT (Boxer @ 03-10-2007, 19:11) *
Rödfibbla

japp, en rödfibbla är det.......och den är ju sååå fin...visste inte att den var vild på en del ställen:).... thanks.gif
HelenN
CITAT (MariaS @ 03-10-2007, 18:45) *
Bild 2+3 gissar jag är ginnalönn

tjo! Ginnalönn är det inte.....inte lika alls på bladen.
HelenN
CITAT (yla @ 03-10-2007, 19:00) *
och jag gissar att det är olvon på två tre

Hej! Tycker inte att det liknar Olvon.....bladen är inte lika & mitt träd har varken bär eller blommor ju:(
Tosan
2+3 gissar jag på Viburnum Opulus, skogsolvon. Den får stora blomklasar med en ring vita könlösa blommor runt om, och oansenliga fruktsamma inuti. På hösten får den vackra röda bär smile.gif
Jag drömmer om en sån buske, och kanske blir drömmen sann, för jag har en liten pinne med små rötter, en nergrävd kvist hos grannen och några frön i kylen smile.gif

CITAT (lämås @ 03-10-2007, 19:48) *
Hej! Tycker inte att det liknar Olvon.....bladen är inte lika & mitt träd har varken bär eller blommor ju:(

Har du bott där länge? Grannens pyttelilla olvon hade en blomma ifjol men inga i år. Kan vara att den är för liten eller att den inte blommar i år bara av nån anledning.
yla
ja sånt händer me mitt olvon också vissa år blir de inga blommor
o nog ser löven ut sådana ,olvon va de jag direkt kom o tänka på fast jag kan ju har fel såklart angel_not.gif
Anders zon 1
Visst är det olvon (Viburnum opulus). På bilden ser det ut som om busken beskurits en hel del rätt nyligen vilket kan vara orsaken till att den inte blommar. Efter kraftig beskärning kan det ta något/några år innan det blir någon blomning.
HelenN
Cooolt!! Olvon rotfl.gif ....vilket namn hörreni! Ok...jag går väl med på det då whist.gif ....och hoppas att den blommar inom några år. De bilder jag kollat på ser ut som buskar ...men mitt är ju uppstammat som ett träd...är det vanligt eller??? Men nu har jag ett namn iallafall & det är ju kul!
thanks.gif allihopa.
igl
tänk bara på att rödfibblan sprider sig ogräsaktigt. rätt vad det är så finns det överallt.
mvh
inger
Tosan
Ena grannens olvonbuske har blivit ett litet träd, visserligen med flera stammar, men ändå smile.gif
HelenN
CITAT (igl @ 03-10-2007, 22:23) *
tänk bara på att rödfibblan sprider sig ogräsaktigt. rätt vad det är så finns det överallt.
mvh
inger

OK, bra att veta...kanske kan sätta den i skogsbrynet istället för runt dammen:)

CITAT (Tosan @ 03-10-2007, 22:26) *
Ena grannens olvonbuske har blivit ett litet träd, visserligen med flera stammar, men ändå smile.gif

Min har en kraftig stam, men en bit upp kommer en grov förgrening som har snirklat sig....ganska snyggt....
renate
Jag tror med på olvon,har en sådan.Den har blivit ett träd och jag har klippt in den en del för den var för stor.Jag har min i den vilda delen av min trädgård.Den är full av vackra röda bär nu.

[attachment=8082:PICT0003..._Medium_.JPG]
HelenN
CITAT (renate @ 05-10-2007, 20:07) *
Jag tror med på olvon,har en sådan.Den har blivit ett träd och jag har klippt in den en del för den var för stor.Jag har min i den vilda delen av min trädgård.Den är full av vackra röda bär nu.
[attachment=8082:PICT0003..._Medium_.JPG]

Vilka fina röda bär....längtar tills min Olvon är full av bär:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon