Full version: Id-hjälp!
Österläge
Nu behöver jag er hjälp, kloka odlaiter! biggrin.gif När jag skulle plantera en växt idag så grävde jag upp en stor klump ur landet, ser ut som en slags lök, men jag fattar inte vad det är för nåt! Den närmaste växten är en Hosta, men de har väl inte lökar? Och den var vid sidan av Hostan, dessutom... blink.gif

Sen har jag en kompis som nyligen flyttat in i ett hus med trädgård, och inte har kommit underfund med vad allt är än... Så jag lägger ut hennes bilder o hoppas någon känner igen dem! Det är blommande buskar, iallafall den sista, den med många små vita blommor.

Tack på förhand!!

Wilmer
Den där klumpen liknar mina jordärtskockor! Men att den funnits där utan bladverk? Någon som vet bättre får lägga sig i.

Wilma
renate
Bild nr 3 är höstaster,nr 4 höstflox och den sista någon slag slide jag ommer inte ihåg vilken,men inte parkslide.
Åsa, mälardalen zon 2
Den där klumpen ÄR en jordärtskocka. Vill du ha den kvar dela på knölen och stoppa tillbaks den i jorden den överlever vintern och de blir bara fler och fler med tiden. Sätt gärna jordärtskockan på något ställe där den inte konkurrerar ut andra växter samt där du kan hålla på och gräva när du ska skörda utan att störa andra växter.
stennie
Jag tror att både 2 och 4 är flox... smile.gif
Österläge
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-10-2007, 09:01) *
Den där klumpen ÄR en jordärtskocka. Vill du ha den kvar dela på knölen och stoppa tillbaks den i jorden den överlever vintern och de blir bara fler och fler med tiden. Sätt gärna jordärtskockan på något ställe där den inte konkurrerar ut andra växter samt där du kan hålla på och gräva när du ska skörda utan att störa andra växter.

Ja men det kan stämma! Jag har ju en jordärtsskocka bredvid, har den spridit sig då? Eller så är den kvar från förra året, vi glömde liksom skörda den... blush.gif så den låg kvar i jorden hela vintern, o så i våras började det växa o till sut förstod jag vad det var! Men då måste ju den ursprungliga skockan ha delat sig, i en del som har fått en hög stam, o så en del som bara ligger kvar i jorden..?

... och så passande att GP just idag har recept med jordärtsskockor!! tongue.gif

mitt trädgårdsland är som ni förstår en salig blandning av grönsaker o blommor... wink.gif

Lite sammanfattning av era förslag:

1. jordärtsskocka
2. flox - sort?
3. höstaster
4. höstflox
5. nån sorts slide

Stämmer det? Fler förslag? smile.gif
Fenja
Jag tror att 2 är en sådan där doftande trädgårdnattviol eller vad den nu heter... 5 heter något annat än slide, men att komma på vad... Finns en ganska ny tråd om den någonstans här.
Mvh
Fenja
Wilmer
Jag fick för mig att nr två liknade min såpnejlika? (Doftar gott).

Wilma

ingrid fuxwall
2. Såpnejlika
3. Höstaster
4. Flox
Österläge
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-10-2007, 22:20) *
2. Såpnejlika
3. Höstaster
4. Flox

Dessa ser verkligen ut att stämma när jag använder googles bildsök! Men vad är nr 5?!? wacko.gif Det liknar parkslide, men inte helt... Jag kanske får åka dit o ta ett kort på hela busken, så man kan se bladen!

thanks.gif för all er hjälp! Ni är guld värda! wub.gif
Lena i Torslanda
Den sista bilden kan vara Aconogonon divaricatum - vippslide.
Österläge
CITAT (Lena i Torslanda @ 05-10-2007, 10:42) *
Den sista bilden kan vara Aconogonon divaricatum - vippslide.

Nja, jag tycker inte det ser så likt ut när jag kollar den på Den virtuella floran... Mina kompis blommor sitter inte så många bredvid varandra, de är mer långa smala kvistar med små blommor rätt glest på kvisten, inte i klungor som det verkar vara på vippslide.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon