jenka
Hej!

Har nu läst på om häckar. Har förstått det som att man egentligen borde välja häggmispel (amelanchier spicata) till klippt häck med maxhöjd 1,5 m. Dock verkar prakthäggmispeln (amelanchier lamarckii) ha finare blommning och höstfärg samt godare bär. Vet inte vilken jag ska välja. Någon som kan hjälpa mig? Har du kanske själv en häck med någon häggmispel? Tacksam för alla råd som kan ges. Bor i växtzon 4, mestadels solig tomt med lerig jord, har INTE gröna fingrar. Har antagligen tänkt att köpa E-planta. Tack på förhand!! confused.gif
Lilla Birka
Jag är inte så säker på att du får några bär om du använder den till häck och tänker klippa den. Varför inte använda den första till häck och ett solitärt träd av den andra. Eller prova, det kanske blir alldeles utmärkt, i vilket fall som helst ahr du ju en häck och det kanske var huvudsyftet?
Gudrun i Göteborg
Jag har haft prakthäggmispel och den blev kanonfin. Men aldrig att jag skulle klippa den. Jag beskar den någon gång. Vanlig häggmispel blir också jättefin som friväxande häck. Det bästa med den är att rådjuren inte gillar den bravo.gif

Varför vill du ha en klippt häck?
jenka
Jag vill klippa häcken eftersom jag inte vill att den ska bli högre än 1,5 meter, (och kanske även inte allt för bred). I övrigt kan den få växa lite om den vill. Om häggmispel verkligen är mycket bättre än prakthäggmispel som lägre häck, så tar jag häggmispel, men om prakthäggmispel fungerar så skulle jag hellre ha den. Tack för era svar.
Trädgårdsfredrik
Hej,
Jag har häggmisplar av både Lamarckii och Alnifolia, som nu har växt 3 säsonger. Min tanke är att det ska bli en klippt häck, jag har klippt dom ca 2 gånger per säsong hittills.

Lamarckiin är definitivt vackrast, med sina röda färger. tummenupp.gif Jag bifogar bild på häcken i höstskrud. Den växer dock lite spretigare än alnifolian, men blir nog ändå bra som klippt häck när den vuxit färdigt.

Anledningen till att jag har blandat häggmispel var att jag har köpt buskar i omgångar utan att ha koll på att det finns så många olika varianter. Det har jag dock lärt mig nu. Alla lamarckii ser inte heller likadana ut, därför är det säkert klokt att satsa på e-plantor.

Hälsningar,
Fredrik
jenka
Tack för svar och bild!! Nu har jag bestämt mig för att plantera amelanchier lamarckii. Jag hoppas att det ska gå bra. Tack igen för era svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon