Inga från Närke
03-10-2007, 22:27
hur ser man det, är det någon som har erfarenhet av detta och vet hur det visar sig i tidigt stadium?
Grannen och jag diskuterade det idag över staketet, vi har nämligen en skabbräv här i området enligt henne, så hon varnade för de områden där de hade sett den.
herkules
03-10-2007, 22:37
rävskabb kan vara lite lurigt att se.
det finns de som säger att man ska gnugga öronen på en hund, börjar den klia sig då så har den skabb.
fast det tror jag bara är gamla skrönor.
märkbart mer kliande och jag skulle behandla, veterinären vill gärna att man tar blodprov för att vara säker, jag anser att man utsätter hunden för onödigt långt lidande genom att vänta på ett sådant.
vet ni dessutom att det finns skabbräv i närheten och hunden börjar klia sig så är det ju uppenbart.
men det är ju inte alls säkert att skabben går på nemo, det där är från hund till hund, alla hundar drabbas inte.
Inga från Närke
03-10-2007, 22:47
Tack för svaret.
Var ute och kollade lite på nätet också för säkerhets skull. Vi försöker att undvika de ställen där de sett räven men man vet ju inte de springer ju lite här och där ändå. Grannen går med sin hund just i de områden där räven har setts så jag tycker det är lite ansvarslöst nu när man vet att den uppehåller sig på några specifika ställen just för att det finns mycket harar där. Några katter har också försvunnit under veckan, om det är räven eller tåget som tagit dem vet vi inte. Räven ska inte vara stor så jag tror inte den hinner upp katterna om det finns träd i närheten.
Jag har en hund som är särdeles disponerad för rävskabb. Han får det nästan varje höst. Min veterinär förordar inte blodprov längre, inte sedan dom nya skabbmedicinerna kommit. Enkelt att administrera, bara en pipett uttryckt i nacken och dessutom godkänt för hund. Sprutorna dom fick förr var tydligen ämnade för grisar och då var man förstås nogrannare med diagnostiken.
Somliga hundar verkar helt immuna mot rävskabb medan somliga får det ofta enligt min veterinär.
Vi märker det på vår hund när han börjar klia sig runt svansroten och på hasorna. Öronen har vi inte märkt något av. Första gången var vi lite sena...han hade börjat tappa hår och fick hudinfektion, men nu söker vi direkt när vi ser han kliar sig mer än vanligt där bak.
Dessutom bör man ta kontakt med polis eller om det är kommunen om man vet att en skabbräv uppehåller sig där man bor. Den mår bäst av att skjutas bort fortast möjligt.
/Åsa
Det låter ju kanon att det kommit bra mediciner.
Vi hade en blandrashund hemma som brukade leka med alla rävar han såg. Så blev det skabbepidemi och hunden började klia sig i öronen och runt halsen och gnaga på benen tills han var hårlös.
Då skulle man bada hunden i nåt medel som luktade apa, och både länge och ofta. Jag undrar om det inte var 2-3 ggr/ v i 10 veckor eller nåt sånt. Dessutom skulle man helst inte röra hunden under de där veckorna med behandling. Och lägg då till en hund som vägrade bada så länge han inte fick välja det själv. Fy!
Felicia
04-10-2007, 09:43
CITAT (Tosan @ 04-10-2007, 10:14)

Det låter ju kanon att det kommit bra mediciner.
Vi hade en blandrashund hemma som brukade leka med alla rävar han såg. Så blev det skabbepidemi och hunden började klia sig i öronen och runt halsen och gnaga på benen tills han var hårlös.
Då skulle man bada hunden i nåt medel som luktade apa, och både länge och ofta. Jag undrar om det inte var 2-3 ggr/ v i 10 veckor eller nåt sånt. Dessutom skulle man helst inte röra hunden under de där veckorna med behandling. Och lägg då till en hund som vägrade bada så länge han inte fick välja det själv. Fy!
Ja, jag har också varit med om den tortyrbehandlingen av vår förra hund. Stackars vovve
Så skönt att det kommit så behändliga behandlingar
Enklaste sättet att se om en hund har skabb, är att dra med fingertoppen över ryggen. Ser det ut som om skinnet och delvis hunden "rullar" med i rörelsen, är det sannolikt skabb. Är man tveksam över vad "rulla" menas, är det troligtvis inte skabb. Rörelsen är mycket påtaglig.
Sailor Pluto
05-10-2007, 13:01
Usch, jag ryser av alla såna här sjukdomar
. Kvalster som gräver gångar i huden...uäh! Tycker så synd om alla djur som drabbas
. Tur ändå att det finns bra och okomplicerade botemedel för husdjuren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.