Full version: Lönn
Per Danfors
Vi har en lönn som kommit upp av sig själv precis där vi ville ha en lönn, men den verkar inte vara en röd lönn som vi vill ha. Kan man ympa in en gren från en röd lönn på detta träd. Och i så fall när.
Lena i Torslanda
Har aldrig hört talas om ymning av lönn! Varför inte gräva upp den du inte vill ha och införskaffa en röd lönn istället?
RibesRubusVitis
Alla har vi olika intressen i vår trädgårdsverksamhet, och ympning är såklart fullt legitimt. Jag googlade på ”grafting maple” och fick ett tips:

http://www.abc.net.au/newcastle/stories/s2009524.htm?nsw

Det är tydligen inte alldeles lätt att ympa lönn – passformen måste vara perfekt…
KURT
CITAT (RibesRubusVitis @ 04-10-2007, 15:35) *
Alla har vi olika intressen i vår trädgårdsverksamhet, och ympning är såklart fullt legitimt. Jag googlade på ”grafting maple” och fick ett tips:

http://www.abc.net.au/newcastle/stories/s2009524.htm?nsw

Det är tydligen inte alldeles lätt att ympa lönn – passformen måste vara perfekt…

Det är ju inget unikt för lönn, dessutom gäller frågan där japansk lönn. Utan att ha någon praktisk erfarenhet, så tycker jag inte att det borde vara något problem at ympa just lönn. Man kan gärna öva på andra träd först.
Cilla
Jag ska göra samma sak hemma - ympa amerikansk rödlönn på vår vanliga skogslönn. Jag kan tänka mig att de är känsliga och inte så lätta att få upp, men prova kan man ju! Jag tänker ympa dem tidigt om våren, samtidigt med prunus (stenfrukt).

Träna kan man göra med t ex rönn och äpple osm är relativt enkla att ympa. Det är framför allt snittekniken man behöver träna på, samt övrigt i hantverket som att kunna lägga snitten, vira om och täta utan att det går för lång tid eller att man tar på kambiet/snittytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon