Per Danfors
04-10-2007, 05:44
Vad vi förstår är Ornäsbjörken en mutation som hittades i Dalarna för flera hundra år sedan. Den har inga frön och måste ympas eller
växa som stickling för att producera nya exemplar.
Vi har hittat ornäsbjörken i privata trädgårdar i både Australien och USA. Hur kan man producera så många exemplar? Och i vissa skrifter pratar man om Fransbjörken som har mindre djupa fransar än Ornäsbjörken. Är Fransbjörken ocksa en mutation?
Jag vet inte hur gamla de utländska Ornäsbjörkarna är? men numera kan man mikroföröka de flsta träd, då kan man i princip göra ett oändligt antal nya kloner.
Åsa, mälardalen zon 2
04-10-2007, 08:11
Det finns fler än 2 fransiga björksorter och efter vad det stått i artiklar den senaste tiden är det falska ornäsbjörkar som sålts i handeln under lång tid, men nu har man släppt plantor av äkta ornäsbjörk i handeln (E-plantor som ska vara den äkta varan). Så det är nog tveksamt om det verkligen är äkta ornäsbjörk utomlands även sk experter har haft svårt att skilja äkta ornäsbjörk från en del andra flikiga björksorter. (inte ens de där ornäsbjörkarna som de flesta kommuner planterade när ornäsbjörken blev riksträd var ju äkta)
Dito Verde
04-10-2007, 10:44
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-10-2007, 09:11)

Det finns fler än 2 fransiga björksorter och efter vad det stått i artiklar den senaste tiden är det falska ornäsbjörkar som sålts i handeln under lång tid, men nu har man släppt plantor av äkta ornäsbjörk i handeln (E-plantor som ska vara den äkta varan). Så det är nog tveksamt om det verkligen är äkta ornäsbjörk utomlands även sk experter har haft svårt att skilja äkta ornäsbjörk från en del andra flikiga björksorter. (inte ens de där ornäsbjörkarna som de flesta kommuner planterade när ornäsbjörken blev riksträd var ju äkta)
Vet du (eller någon annan) om man kan se huruvida det är en "äkta" ornäsbjörk?
Kan man se det med blotta ögat på något sätt?
/p
Det är inte lätt att se skillnaden, men de på Elitplantstationen (www.eplanta.com) gör det. Jag minns inte hur man upptäckte att det sålts falska ornäsbjörkar under lång tid, men något i egenskaperna hos björken var det.
Att det finns flera nordiska björkarter (falska eller inte) i USA beror på att "europeisk björk" som de kallar dem där är mycket populära, särskilt i trädgårdar. Tyvärr får de en mängd problem och besprutas därför kraftigt.
Vi importerar växter från allsköns ställen i världen, och i USA gillar man våra björkar som vi exporterar... Och undra på att de gillar våra björkar, de är ju jättefina!
Vi har stor variation också, se t ex bilder på Himalyabjörk och Rödbladig björk på google...
Det står lite mera om äkta och falsk Ornäsbjörk i
denna artikel. (PDF-format)
Ornäsbjörken har 5 st huvudflikar som är mycket tunna och ca 4-7 gånger så långa som sin bredd. Dessa flikar är även något vridna och tillbakaböjda till skillnad mot fransbjörkens flikar. Fransbjörken har 5 st eller fler huvudflikar som är ca 3 gånger så långa som sin bredd. Fransbjörken har en mer symmetriskt formad bladskiva än ornäsbjörken. (Källa: Lignosskivan)
Dito Verde
05-10-2007, 22:07
CITAT (Per Danfors @ 04-10-2007, 06:44)

Vad vi förstår är Ornäsbjörken en mutation som hittades i Dalarna för flera hundra år sedan. Den har inga frön...
Då borde väl människor som är allergiska mot björkpollen tåla Ornäsbjörken?
/p
CITAT (Dito Verde @ 05-10-2007, 22:07)

Då borde väl människor som är allergiska mot björkpollen tåla Ornäsbjörken?
/p
Den kan ju ha pollen utan att bilda frön!
Big Gardener
06-10-2007, 12:49
Det är svårt att skilja de "äkta" från de falska och det är dessutom inte helt säkert att det är en "äkta" ornäsbjörk ändå även om bladen verkar se riktiga ut. Det finns troligtvis flera fröförökade plantor av ornäsbjörk som har spridit sig till olika privata och offentliga trädgårdar. Eftersom de är fröförökade kan det vara några få attribut som skiljer sig från den ursprungliga sorten. Jag har sett flera sådana exempel, exempelvis en sanatoriepark utanför Skara samt som alléträd på Storgatan i Valdemarsvik. Dessa exemplar har många likheter med ornäsbjörk, men om man ser på helheten med vårtor på skott, grenbyggnad och stamutseende så skiljer den sig tillräckligt mycket för att jag ska kunna säga att den inte är helt "äkta".
När vi pratar om sorter, i detta fall Betula pendula 'Dalecarlica', så kan vi endast föröka den med kloner, d.v.s genom mikroförökning, sticklingar eller ympning. Fröförökade plantor blir andra individer och kan skilja sig mer eller mindre från den ursprungliga sorten.
Big Gardener
26-04-2008, 08:44
Jag har fått ny information som gäller den äkta ornäsbjärken och dess oförmåga att bilda pollen.
Det intressanta är att den faktiskt inte bildar pollen eftersom den helt enkelt saknar hanhängen. Detta gäller dock endast den äkta klonen av Betula pendula 'Dalecarlica'. Huruvida den bildar frön låter jag vara osagt eftersom jag inte vet om dess honblommor kan pollineras av vanlig björk eller andra björkar.
Detta var information som jag fick igår direkt från Rune Bengtsson och det är onekligen intressant för alla björkpollenallergiker som önskar björkar i sina trädgårdar.
Hur tar man sticklingar från en björk?Är total nybörjare på detta och har testat innan att bryta av en kvist och sätta i vatten, men inga rötter kommer. Har en Ornäsbjörk i mitt område som jag gärna vill ta en stickling från.
Per Danfors
05-05-2009, 06:27
Tack för alla kommentarer. Jag har nu besökt Gröna villan på Stockholms Universitet, där de först ympade Ornäsbjörkarna står, och de har mängder med hängen. Att Ornäsbjörken inte kan föröka sig själv - är det orsakad av att det inte finns hanhängen utan bara honhängen?? Jag är inte biolog utan ingenjör men tycker att Ornäsbjörken är så fin. Se mitt album ORNÄSBJÖRK
Red Top
05-05-2009, 06:50
Vilket album? Var?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.