Huggorm
Har lite tankar på att bygga en utsiktpunkt i toppen på en stor och hög gran. Tanken är att bygga en plattform på ca. 1m i diameter så högt upp som trädets diameter tillåter, hoppas på runt 10-15m. Rep för fallsele kommer naturligtvis att monteras, även om jag inte är säkerhetsfantast så är jag inte idiot heller. Jag gick en fallskyddskurs för ett par år sedan, så jag vet hur det funkar. Sedan tänkte jag lämna stumpar på 10-15cm av grenarna som hand- och fotstöd, och där det inte finns grenar bultar jag fast ordentliga järn. Själva bygget är inga problem, men hur får man granen att stå kvar riktigt länge?

Om man barkar av stammen hela vägen upp på en gång, så borde den väll stå emot den värsta rötan i en hel del år? Hur skyddar jag ändträt, måste det skyddas över huvud taget? Kanske bättre att luften får komma till ordentligt, träd är ju gjorda för att klara skador? Och hur skall rötterna klara sig? Kanske staglinor vore bra?

Hur länge skulle man kunna räkna med att trädet är säkert att gå upp i om man barkar helt rent? 5 år? Kanske 10 år?

KURT
Problemet är att gran varken klarar skador speciellt bra eller klarar att stå död speciellt länge. En långsamt vuxen tall kan stå död flera decennier. Men en gran kan ruttna ganska fort, och ofta så ruttnar den i centrum först. Så den kan se helt OK på utsidan men vara rutten inne i.

Träden klarar skador om de kan valla över dem (lövträd) eller fylla dem med koda, men för att göra det så måste de leva.

Är det mjukt och inte alltför stenigt så kan man ju gräva ned en impregnerad telefon/högspännings-stolpe istället!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon