Full version: Intressant trend
KURT
Inom många kulturer använder man ju olika djurdelar som naturmedicin, och desto mera sällsynta djuren är. Desto kraftigare verkan har medicinen! Men på många håll i världen äter man också utrotningshotade djur, då vill man kanske inte uppnå någon medicinsk effekt, utan man vill bara äta något om inte så många andra får tillfälle att äta.
som
Men det är ju synd att denna trend nu också verkar har spridit sig till Sverige. I programmet Niklas Mat i SVT, tillagade nyligen kocken Niklas Ekstedt Potatis och purjolökssoppa med rökt ål.

Den som har den minsta anknytning till mat och ändå lyckats missa att ålen är en rödlistad art som har minskat med över 90% (i många fall med 99%!), borde fundera på att skaffa ett annat jobb, i detta fall borde hela redaktionen lämna in. Den enda kommentaren i programmet var att Niklas Ekstedt sa att han var stolt över den svenska ålen, stolt över att man lyckats utrota den?

I nästa program skall man visst göra pastej på vitryggig hackspett.
Netha
Jag såg programmet där han använde ål... det var väl ett helt lagligt ålrökeri han besökte och köpte ålen.
Enl Fiskeriverket har ca 3 - 400 personer fått tillstånd att fiska ål.
Är det inte som med torsken... det är inte längre fritt att fiska... men vi köper och äter det lagligt fångade.
Eller har jag helt missförstått.

Har precis sett inspelat progr från ikväll...Niklas mat ... dessa rätter tillagades

Pasta med gremolatakyckling
Ugnsbakad lax med quinoa och yoghurtsås
Chokladmousse med hallon och lakrits
Bibbis bonusrecept!
KURT
Det är tillåtet för ett fåtal fiskare att fånga ål, men det gör man av ekonomiska skäl. Men det finns ju ingen som helst anledning för programmet att använda sig att använda sig av vildfångade produkter från rödlistade arter. Torsken i Östersjön är också hotat, men inte lika hotad som ålen. Och det finns andra (om än genetisk annorlunda) torskbestånd på andra ställen. Men ålen är globalt hotad.
sanakan
Jag skrev ett långt svar men så gick min internetuppkoppling tillfälligt ned och allt försvann när jag skickade... sniff! Nåväl, försöker igen:

Jag håller med dig helt! Svenskarna sägs ha fått ett större miljöintresse, men få vet vilka arter som är rödlistade eller hotade på annat sätt. Många känner ju knappt till namnen på de vanligaste fåglarna och träden.. Vart jag vill komma är: Miljöintresset verkar öka, men har folk verkligen kunskaper? I ett sådant läge är det ju extremt viktigt att TV och media inte sänder ut fel signaler! Och det gör de ju uppenbarligen när de serverar ål i TV!

Både Naturskyddsföreningen och WWF konstaterar att man aldrig ska äta ål. Det spelar ju ingen roll om några har tillstånd att fiska ålen, det visar bara att lagarna inte hänger med! I guiden "Fisk till middag" står ålen under "Låt bli!".

Jag är vegetarian till 95%, äter fisk cirka en gång varannan vecka. När jag ska äta fisk äter jag endast lax. Nu börjar det som tur är komma KRAV-märkt lax som utfodrats med ekologiskt foder som inte är gjort från det värsta fiskrenset från den stora fiskindustrin. Vad roligt det vore om också SVT gjorde en grej av detta och tillagade en helt ekologisk måltid med fisk!

Pirum
Själv är jag nog inte vegetarian till mer än 80%, eftersom jag äter kött de flesta dagarna - om än inte till alla måltider. Men just torsk och ål är lätt att undvika (den senare eftersom den dessutom är oätlig för mig - lätt att bojkotta något man inte tycker är gott). Därför är det olyckligt att SVT och andra indirekt stödjer sådan här handel och fiske.

Tyvärr finns inget program på TV med inriktning mot ekologi etc. Det har funnits förut, otroligt nog, men var väl inte populärt att titta på kanske? Finns säkert nåt policyflumbeslut om att "integrera" miljöfrågan i alla programavdelningar. På samma sätt som våra tidningar rationaliserat bort miljöredaktioner eftersom "alla" ska integrera tankar på Hållbar Utveckling[tm]. Problemet är ju bara att när det inte finns journalister/reportrar/program med miljö som inriktning, så minskar chansen att journalister&reportrar&program själva letar upp miljörelaterade nyheter. De serverar i bästa fall sådant de fått på ett fat från någon annan.

Jag vill slå ett slag för viltköttet. Vi har exempelvis väldigt många rådjur i Sverige, likaså många kaniner. Bättre att äta av dem än av ålen.
Tillägg : det är såklart skillnad mellan regioner. Kaniner är sällsynta i stora delar av Sverige. I andra delar finns det mängder av vildsvin, och jakten på dem kommer att öka kraftigt de närmaste åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon