Full version: Vilka r fuchsiorna?
Siv i Bollns
[attachment=8044:Oknd_fuchsia_3.jpg][attachment=8044:Oknd_fuchsia_3.jpg]Jag gr ett frsk och lgger ut ngra bilder p fuchsiablommor som jag inte vet vilka det r. Dom str visserligen inomhus och marar nu i hstmrkret, brjade blomma alldeles fr sent s jag kunde inte ta ngra bilder p dom i somras! Kpta i en handelstrdgrd utan namnmrkning... Jag kallar dom tills vidare "oknd fuchsia 1, oknd fuchsia 1 hela, oknd fuchsia 2, oknd fuchsia 3". Behver ni ha foton p hela plantorna kan jag ta ut dom i morgon och fota utomhus s blir det frhoppningsvis bttre.
ettan r en buskvariant med sm blommor, tvan hng och trean ocks hng. Frgerna varierar lite p samma planta kanske beroende p hur dom str i frhllande till ljuset?
Hlsningar Siv g.gif
Bettanspettan
den frsta kan ju vara ngn sorts scharlakansfuchsia, men r absolut inte sker, har en prm hr hemma med en massa fakta om olika blommor, och dr finns det en sida om en scharlakans fuchsia. fast p bilden(i prmen) r den hr scharlakans fuchsian vit i toppen, rd i mitten sen r dom dra grejena som hnger ut vita, som din fast tvrtimot lixom...det som r rtt p din bild r vitt p min bild(i prmen om scharlakans fuchsia). frstr du vad jag frsker sga? >.< s dlig p att frklara...
aja
p latin heter den iallafall "fuchsia magellanica".
Siv i Bollns
Hej bettanspettan!
Jag blir s glad att ngon ntligen ville svara! Jag fr ta och underska det hr lite mera kanske via Internet och kanske f fram blomnamnen ocks - t ex Dutch Perle, Border Queenosv. Att det frgerna r s a s "tvrtom" p ditt frslag r ju lite lurigt... Jag skickar ytterligare en fuchsia och hoppas p svar frn alla som kanske vet?! Den hr har sttt under lampa i gststugan ett tag och blommorna r inte missfrgade av fr dligt ljus i alla fall!
Hoppas gr Siv smile.gif
Jeanette/vstra gtaland
Har en planta som heter Millenium hybrid, den r kpt p plantagen som stickling i vras. Tycker att den liknar din nr. 2.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon