StefanIAlvik
Hej!
Kan någon hjälpa mig att inse vilket ogräsväxt jag fått i mitt land?

[attachment=8059:20060927_12.41.15.JPG]

Det har börjat för några år sedan, på ängen nedanför min kompost, hållit sig där nedanför tills i år då det i våras började sprida sig, längs efter slänten på min tomts 40 m långa infart. Och sedan har det även hamnat rejält i potatislandet som ni ser på bilden.

Förra året tog jag för hand bort allt så gott jag kunde, men jag satte inte dit något bekämpningmedel, efter 1 månad började det sticka upp igen.

[attachment=8060:20060927_12.41.05.JPG]

HJÄLP!!!

MVH
Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Vallört tycker jag det ser ut som, det går bra att tillverka flytande gödning av dem.

http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml
Åsa E
Vallört, ja!
De har tjocka och djupa rötter, så det gäller att få upp allt annars kommer de tillbaka. Allt som kommer upp efter att man har försökt gräva bort rötterna får man ta bort så tröttnar de. Jag blev av med mina på en säsong, de är mycket lättare att bli av med än kirskål till exempel.
StefanIAlvik
Men det jag har sett av vallört på internet verkar vara med smalare blad och har nästan alla synliga blommor. Mina växter har en stam som går ned ca 10-15 cm och därifårn små tunna rötter jämnt utspridda runt om, högst 5 cm långa.
Några andra bra förslag på vad det kan vara?
Fera
min första tanke är fingerborgsblomma........... Vid bild två var jag inte lika säker..........Fingerborgsblomma köper man som fö hos vilken fröfirma som helst, sedan finns de lite här och var bla i mitt potatislande. Men de förökar sig endast med frö, så är det rotogräs är det något annat.

Du har inte sett några blommor eller andra kännetecken?
Malvia
Så där ser i alla fall min Uppländska Vallört ut. Blommar med blå klockor och sprider sig som vinden med jätte-rötter.
Jättefina säjer svärmor som inte "behöver" rensa eländet.
Eleena
Så där ser i alla fall min Uppländska Vallört ut. Blommar med blå klockor och sprider sig som vinden med jätte-rötter.
Jättefina säjer svärmor som inte "behöver" rensa eländet.

Säger min svårmor också! a0a.gif "Spara dom, det är nattviol!" Öh, nä.

Är den lite luden-taggig? Min vall(marod)ört sticks liksom lite grand. Om nu det är någon hjälp...
Sommartorparn
Ser absolut ut som vallört! Det finns olika sorter.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/symph/welcome.html

Det värsta ogräset är fodervallört. Sprider sig både med frön o med utlöpare från roten. Förgreningarna är väldigt långt nere i jorden. Inte en chans att kunna gräva bort om det är mycket. Hade hela tomten full för 10 år sedan. Har sedan gradvis utrotat med hjälp av roundup. Har ett par ruggar kvar, som jag ser till att klippa bort innan dom går i frö. Blommorna är ju vackra. Ruggarna växer lite på bredden för vart år fastän jag kör gräsklippare runtom.

Om du inte vill använda roundup så rekommenderar jag att täcka med svart plast i 1-2 år, och sedan se till att eventuella fröplantor inte får en chans att bli stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon