Full version: Krusbär
catlin
Planterade två st krusbär ganske så sent på våren. Juni kanske det till o me var wink.gif

D ser inte kloka ut nån av dom, kryper på marken o ser allmänt risiga o mjöldaggiga ut! Kan jag korta av grenarna nu eller är det helt fel tid på året? Jag ska ju iaf inte plocka av några bär, för d finns som sagt inte än.

Vill bara klippa till dom så d ser lite snyggare ut wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har de mjöldagg skulle jag byta ut buskarna och sätta nya friska buskar på ett annat ställe som är lite fuktigare. Mjöldagg på krusbär brukar sitta i ifall de en gång har fått mjöldagg, har själv försökt bekämpa på en gammal krusbärsbuske i flera år och den bara fortsatte vara mjöldaggig med mjöldaggiga bär som inte gick att skörda.

Antar att det är någon Hinnomäkisort du har som säljs som mjöldaggsresistenta fast resistensen börjar brytas och det händer att de blir ganska sjuka ändå. Hinnomäki har ofta ett ganska krypande och platt växtsätt så detta är ett helt normalt utseende för denna sort. Man kan dock försöka klippa bort de grenar som ligger närmast marken på vårvintern så att de inte ligger alltför platt på marken.

Andra sorter som ska vara mjöldaggsresistenta är Jacob och Invicta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon